Welke tekeningen zijn er in een sonde de ruimte ingeschoten voor buitenaards leven? En wanneer?

In dit artikel https://www.groene.nl/artikel/mijn-eigen-deur-staat-altijd-open-voor-mij zegt tekenaar en dichter Tomas Schats:

"Ik zoek naar een universele beeldtaal, die leesbaar blijft over de hele wereld. Ik hou erg van die tekeningen die toentertijd in een sonde de ruimte in zijn geschoten om andere levensvormen duidelijk te maken wie wij zijn en waar wij ons bevinden. De duidelijkheid van de daarvoor gebruikte tekeningen en symbolen spreekt me aan."

Ik ben heel benieuwd wat er nu precies op die tekeningen is te zien. Is er een website waar die tekeningen nog op te zien zijn?

5 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Op de Pioneer 10 en 11 is een plaquette bevestigd met de afbeeldingen van een man, een vrouw, een silhouette van de Pioneer en een schets van ons zonnestelsel, zie de link hieronder.
De Voyager 1 en 2 hebben een 'golden disc' aan boord. Op de 'hoes' daarvan staat een afbeelding die duidelijk moet maken hoe de plaat afgespeeld kan worden en een plaatje dat de positie van de zon duidelijk moet maken.
De Pioneer10 en 11 werden overigens gelanceerd in 1972 en 1973, de beide Voyagers in 1977.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Je was me voor :-)
(Plus !)