Wie zijn de auteurs van zowel de Vaticaanse als Authentieke leerstellingen?

Deze leerstellingen gaan over de leer van Epicurus.
Ik wil graag de auteurs weten en als het mogelijk is het jaartal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Filosofie
1.4K

Antwoorden (1)

Vermoedelijk ben je op zoek naar "Over de natuur en het geluk". Epicurus is de auteur, en Keimpe Algra heeft het vertaald. Historische Uitgeverij, 2011. ISBN 9789065540904.
Bevat alle bekende geschriften van de Griekse filosoof Epicurus (341-270 voor Chr.). De bekendste en belangrijkste is de brief aan Menoikeus over het geluk, waarin de kern van zijn ethiek te vinden is. Bevat tevens de twee andere uitvoerige brieven: aan Herodotus, waarin de natuurfilosofie van Epicurus wordt geschetst; en aan Pythocles, waarin Epicurus zijn opvattingen over de kosmos en de meteorologische verschijnselen uiteenzet. Het boek bevat bovendien de 'authentieke leerstellingen', en de 'Vaticaanse leerstellingen'.

De vertaler geeft een uitvoerige introductie op de filosofie van Epicurus in al haar aspecten, voorziet de teksten van gedegen en verhelderend commentaar, en beschrijft tevens de invloed van Epicurus' denken op de westerse filosofie. De hedendaagse lezer krijgt zo een grondig en volledig beeld van de fysica en de ethiek van Epicurus.