Dat gebeurd met formules. Zie bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger gebeurde dit door methoden die landmeters gebruikten. Dit heeft echter 'slechte' resultaten .
Op een gegeven moment was er zelfs discussie wat nu de hoogste berg was op de Aarde de K2 of de Everest.
Hoogte meten is niet gemakkelijk.
Tegenwoordig heeft men een prachtig nieuw hulpmiddel : satellieten ....die punten kunnen bepalen. Maar ie kunnen ook niet meer dan dat. Men rekent de hoogte niet ten opzichte van de bodem (dat satellieten doen) . Maar men rekent ten opzichte van het zeeniveau. Dit heeft een paar bijkomende problemen :-de zeeën en oceanen kennen getijden -het wateroppervlak volgt de kromming van de Aarde en is dus waterpas ....maar niet recht.
- Er is nog een afwijking van het wateroppervlak , door gebergten en verschil aan spanning.
Daarvoor wordt een gemiddelde geoïde berekend (vrij ingewikkeld om dit in een paar zinnen uit te leggen ...dus verwijs ik naar Wiki)
Eens de satellieten ende geoïde en bekend zijn : wordt er een vast punt gekozen ergens in de Aarde .
Men heeft nu drie punten : dus kan men de hoogte perfect bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
simpelweg dmv een driehoeksmeting.
Oftewel de stelling van Rhytagoras.
a kwadraat plus b kwadraat is c kwadraat.
Op deze manier werden vroeger ook landkaarten gemaakt.