Waarom is er geen zuurstof nodig om ammoniak te verbranden?

De reactievergelijking van ammoniak is N2 + 3H2 = 2NH3. Waarom wordt er hier geen zuurstof gebruikt (O2)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
tinus1969
6 jaar geleden
Je vraag is verward. Dit is vormingsreactie van ammoniak uit stikstof en waterstof. Je kunt ammoniak ook verbranden met zuurstof, dat is een andere reactie (NH3 + O2 > NO/NO2 + H2O, maak zelf de vergelijking kloppend).
Cryofiel
6 jaar geleden
Precies mijn gedachten, tinus1969. Daarnaast: "de reactievergelijking van ammoniak" bestaat niet. Ammoniak heeft geen reactievergelijking. Wel kunnen we diverse reactievergelijkingen opstellen van reacties waarbij ammoniak betrokken is, zoals de vormingsreactie, de verbrandingsreactie, een ontledingsreactie, en diverse andere reacties.

Antwoorden (1)

Omdat het geen verbranding is maar een synthese.