Een sprinkhaan legt eitjes en draagt geen jongen. Bij elke soort is het aantal anders maar iets tussen de 10 en 100 eitjes. Hoeveel er daarvan uitkomen ligt aan de omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tijdens het leggen van de eieren wordt het achterlijf van de vrouwelijke sprinkhaan (springkip?) sterk verlengd. De eieren worden gelegd in een soort pakketten. Het aantal eieren per pakket is per soort verschillend en wordt bepaald door het totaal aantal eizakjes van het vrouwtje (verdeeld over twee eierstokken). Elk eizakje levert per pakket één ei.
Veldsprinkhanen van de subfamilie Gomphocerinae (o.a. de geslachten Chorthippus en Omocestus) bezitten meestal 4+4 of 5+5 eizakjes. In de praktijk ligt het aantal eitjes meestal iets lager dan de som van de eizakjes. De gouden sprinkhaan kan tot 30 eitjes per cocon leggen. Bij de kleine goudsprinkhaan zijn dat er 4 tot 6 per cocon.

Toegevoegd na 8 minuten:
Uit deze eieren komen na enkele weken larven. Die vervellen een aantal keren. Na de laatste vervelling, een ruime week later, is de sprinkhaan volwassen.
Amadea