Heb je dieren met een slecht karakter?

Of zijn dieren van nature goed? en ligt het alleen aan opvoeding en manier van fokken etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

slecht is een relatief begrip wat verzonnen is door mensen.

iets wat nuttig is voor een dier kan nooit slecht zijn. een dier heeft zijn eigen behoeften en driften waaraan het moet voldoen en zolang het dit kan doen kan je m.i nooit spreken van slechte eigenschappen, laat staan van een slecht karakter om het nog maar even door te trekken naar een ander begrip.

dieren overleven enkel, niets meer en niets minder.

als de mens eraan te pas komt (doorfokken en zogenaamd opvoeden) speken ze vaak over een slecht karakter. in feite spreken ze over gedragingen die niet ze liever niet willen zien maar zelf in de hand hebben gewerkt. (heb het dan niet over rabies, een gezwel in de hersenen etc.)

m.i. heeft een dier nooit een slecht karakter, ook al zijn en lijken ze nog zo agressief en vals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die bestaan ook, maar enkel mensen die met opzet gebruik/misbruik maken van een ander, met opzet een ander kwetsen, met opzet beter willen worden van anderen en dat soort nare eigenschappen vallen wat mij persoonlijk betreft onder de noemer 'slechte' mensen. maar ik denk niet dat het bij elke 'slecht' persoon zo zwart wit gezien kan worden. daarbij heeft elk goed persoon ook wel eigenschappen waarvan je zegt; nou dat had van mij ook niet gehoeven' maar dit hoeft een persoon nog niet slecht te maken natuurlijk. mensen die door en door slecht zijn (in alles en naar iedereen) bestaan volgens mij niet, net zoals er mensen bestaan die altijd maar goed zijn op elk moment voor alles en iedereen. (behalve ik dan.... HUHUMMM) ;-)

Andere antwoorden (4)

Net als mensen zijn er ook dieren die van nature een slecht karakter hebben. Opvoeding speelt wel mee, maar wat erin zit kan er altijd uit komen. Zelfs in de vrije natuur, dus waar geen mensen tussengekomen zijn, zijn sommige dieren extreem gewelddadig.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extreem gewelddadig en daardoor een slecht karakter, of extreem gewelddadig en daardoor een grotere kans op overleving? Ik vraag mij sterk af of dieren bewust, zonder dat het een doel dient, gewelddadig zijn, puur omdat ze 'een slecht karakter' hebben.
Het hangt ervan af wat je als ' slecht ' definieert. Ik zou zeggen van niet, want dieren hebben (okee wel een beetje, ik heb er eens een boek over gelezen, maar ik weet niet in hoeverre dat ' echt' was en in hoeverre dat goed wetenschappelijk onderbouwd en onderzocht was..) geen bewustzijn, en kunnen hierdoor hun keuzes niet moreel afwegen waardoor wat ze doen niet ' goed' of ' slecht' kan zijn. Ze kunnen dus in jouw ogen wel slecht handelen, maar omdat ze niet tegen hun natuur in kunnen gaan kan je van het dier niet zeggen dat het goed of slecht gehandeld heeft. ( waarbij iets slechts doen natuurlijk weer iets totaal anders is dan slecht zijn. - in de vraag gaat het over het karakter, maar ik weet niet zo goed of dat bij 'doen' of ' zijn' hoort..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er zijn dieren met een buitengewoon agressief karakter, de veelvraat, een grote marterachtige is er een voorbeeld van maar er zijn meer dieren die uitermate agressief zijn zonder schijnbare reden.
Dat zou je als een slecht karakter kunnen betitelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi voorbeeld , is dat sommige hondenrassen net zoals bij mensen wat meer aanleg om agressief / temperamentvol te zijn. Echter is het met dieren zo wie zo slecht vergelijken met mensen, omdat ze over het algemeen minder herseninhoud hebben, en dus in sommige gevallen emotieloos zijn.