Heb je dieren met een slecht karakter?

Of zijn dieren van nature goed? en ligt het alleen aan opvoeding en manier van fokken etc?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

slecht is een relatief begrip wat verzonnen is door mensen. iets wat nuttig is voor een dier kan nooit slecht zijn. een dier heeft zijn eigen behoeften en driften waaraan het moet voldoen en zolang het dit kan doen kan je m.i nooit spreken van slechte eigenschappen, laat staan van een slecht karakter om het nog maar even door te trekken naar een ander begrip. dieren overleven enkel, niets meer en niets minder. als de mens eraan te pas komt (doorfokken en zogenaamd opvoeden) speken ze vaak over een slecht karakter. in feite spreken ze over gedragingen die niet ze liever niet willen zien maar zelf in de hand hebben gewerkt. (heb het dan niet over rabies, een gezwel in de hersenen etc.) m.i. heeft een dier nooit een slecht karakter, ook al zijn en lijken ze nog zo agressief en vals.

Net als mensen zijn er ook dieren die van nature een slecht karakter hebben. Opvoeding speelt wel mee, maar wat erin zit kan er altijd uit komen. Zelfs in de vrije natuur, dus waar geen mensen tussengekomen zijn, zijn sommige dieren extreem gewelddadig.

Het hangt ervan af wat je als ' slecht ' definieert. Ik zou zeggen van niet, want dieren hebben (okee wel een beetje, ik heb er eens een boek over gelezen, maar ik weet niet in hoeverre dat ' echt' was en in hoeverre dat goed wetenschappelijk onderbouwd en onderzocht was..) geen bewustzijn, en kunnen hierdoor hun keuzes niet moreel afwegen waardoor wat ze doen niet ' goed' of ' slecht' kan zijn. Ze kunnen dus in jouw ogen wel slecht handelen, maar omdat ze niet tegen hun natuur in kunnen gaan kan je van het dier niet zeggen dat het goed of slecht gehandeld heeft. ( waarbij iets slechts doen natuurlijk weer iets totaal anders is dan slecht zijn. - in de vraag gaat het over het karakter, maar ik weet niet zo goed of dat bij 'doen' of ' zijn' hoort..)

Mooi voorbeeld , is dat sommige hondenrassen net zoals bij mensen wat meer aanleg om agressief / temperamentvol te zijn. Echter is het met dieren zo wie zo slecht vergelijken met mensen, omdat ze over het algemeen minder herseninhoud hebben, en dus in sommige gevallen emotieloos zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100