Waarom hoor je als je gaat stofzuigen in eerste instantie de radio nog wel, maar daarna geheel niet meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik denk dat je tijdelijk wat last krijgt van lawaaidoofheid. Daardoor hoor je de radio eerst nog wel en daarna niet meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Na blootstelling aan een te hoog geluidsniveau ontstaat een tijdelijke verhoging van de gehoordrempel, die zich echter na een tijdje weer spontaan herstelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat je de song die gespeeld wordt waarschijnlijk kent, dus in je hoofd gaat het liedje gewoon door, al overstemt de stofzuiger het direkt als je hem aanzet. Hetzelfde gebeurt als je een (lange) tunnel inrijdt, en al dooft het radio-signaal uit, in je hoofd gaat het liedje gewoon door.
Ik denk, dat als je de stofzuiger tijdens het nieuws aanzet, dat je direkt al niets meer hoort, omdat je geen idee hebt, wat die nieuwslezer gaat vertellen.
Probeer het gewoon eens, de eerste keer dat je weer stofzuigt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik hoor in het begin echt nog het liedje.
Ik hoor de radio altijd wel als ik aan het stofzuigen ben.
Misschien omdat je te ver bij de radio vandaan gaat zuigen, wordt het geluid zachter :p
Je stofzuiger vreet zoveel energie dat de radio uitgaat :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de stofzuiger alles overstemt. Waarom moeten die dingen altijd zo'n pokke herrie maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af. Maar waarom hoor ik het geluid van de radio in het begin toch nog?
De meeste stofzuigers maken inderdaad een pokkenherrie.
Je geest sluit zich meer en meer af voor geluid, dus ook voor muziek. In het begin differentieert de geest muziek en herrie, daarna laat je de bescherming voor je geestelijke geluidwaarneming prefereren.
Dit noemt men tijdelijke lawaaidoofheid maar dat is niet helemaal juist.
In je hersenen zit een soort gevoeligheidsregeling die meer doet en kan dan wij beseffen, bijvoorbeeld als je slaapt en bij alarmsignalen , zoals wekker.telefoon.
Dus speelt geluidherkenning een rol.
Daarom hoor je bv, op den duur niet meer de muziek maar wel de -veel zachtere- telefoonsignalen.
Immers nemen oren wel geluid waar, je hersenen interpreteren het tot iets herkenbaars.
Horen doe je met je oren, luisteren met je hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gehoor kan zich niet richten op twee geluiden. Het sterkste geluid krijgt dus voorrang.
Daarom kun je in een gezelschap ook niet alle gesprekken meekrijgen, je gaat onbewust selecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je stofzuiger eerst op gang moet komen en uiteindelijk de boel overstemt en je niks meer hoort dan de stofzuiger.