hoe komt het dat als je en brandende kaar in een potje zet en je uitademt door je mond en in door je neus de kaars sneller uitgaat?

dus als je inademt door je neus en uit door je mond gaat de kaars sneller uit dan wanneer je inademt door je mond en uit door je neus? hoe komt dat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
11 jaar geleden
Wat heeft jouw ademhaling met die kaar (s?) te maken? Vergeet je misschien te vermelden dat jij die kaar (s?) met de mond uitblaast?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de kaars zit in een potje. daarboven een dekseltje. je sluit het potje niet helemaal maar laat een stukje open zodat daar een rietje doorkan. dan ademen je 5 keer in het potje, de kaars gaat dan meten uit. daarna adem je 5 keer uit het potje, de kaars gaat dan na 16 seconde uit...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat jou lucht die uit je lichaam komt meer koostofdioxide bevat als de lucht om je heen.

Antwoorden (2)

Dit heeft misschien te maken met dat je door je mond harder kan uitblazen dan door je neus.

Het kan ook misschien zijn dat de lucht die je door je neus uitademt minder vocht bevat. Dit word er namelijk uitgefilterd. Door je mond word dit niet gefilterd al weet ik niet of dit echt effect heeft.

Dus ik denk doordat je harder uit je mondt kan uitblazen dan uit je neus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kaars heeft zuurstof (dat zit in lucht) nodig om te branden net als je lichaam die heeft ook zuurstof nodig om energie op te wekken. Dus als je inademt dan komt er zuurstof in je lichaam en als je dan uitademt komt er minder zuurstof uit. Als je dit dus doet bij een brandende kaars krijgt de kaars ook steeds minder zuurstof en zal die uitgaan.