Een vergif (ook wel vergift of gif) is een stof die een schadelijke invloed heeft op een organisme. Het begrip wordt vooral op chemische verbindingen toegepast, maar er valt wel iets voor te zeggen om ook schadelijke radioactieve stoffen onder de giffen te rangschikken.
Het eerste basisprincipe van de toxicologie is dat vrijwel iedere stof, die in overmaat aanwezig is, schadelijk kan zijn.
fremar
12 jaar geleden
Gif is eigelijk een stof die niet in het lichaam thuishoort.
Men spreekt al van een vergiftiging wanneer iemand met een kogel in zijn lichaam rondloopt en dan hebben we het niet over het vrijkomen van lood in het lichaam!
Ook een splinter in je lichaam is al gif.

Dit is een definitie. In het dagelijks leven spreekt met over stoffen die op korte of lange termijn schadelijk zijn voor het lichaam of omgeving. Hier zou je een sprinkhanenplaag ook weer onder kunnen scharen maar dat wordt op dan weer NIET bedoeld.
Zo kan je dan weer stellen dat het gaat om een stof die er niet thuishoort of niet in die doses dat het schade oplevert. Zo is radioactiviteit een natuurlijk fenomeen maar is pas 'giftig'boven een bepaalde dosis. Arsenicum is ook een zware gif maar als de dosis uiterst heel laag is, hoeft dat nog geen probleem op te leveren.
Het is dus ja of nee maar afhankelijk van inzichten en ervaringen.

Toegevoegd na 49 seconden:
Het is dus GEEN ja of nee....
12 jaar geleden
Giffen zijn stoffen die niet goed voor je zijn, waar je ziek van kunt worden of dood aan kunt gaan.

Uiteindelijk zit de toxiciteit hem in de dosis (en kun je zelfs sterven aan een overdosis kraanwater), en daarom gebruiken we de naam gif eigenlijk alleen voor stoffen die al in zeer kleine dosis schadelijk / dodelijk kunnen zijn. Wat niet wegneemt dat veel gifstoffen gewoon dagelijks met ons voedsel en drinken mee naar binnen komen, maar dan dus in te kleine hoeveelheden om echt last van te hebben.

Overigens kun je voor veel gifstoffen ook een resistentie opbouwen door regelmatig onder de dodelijke dosis te blijven. Zo kunnen rokers een dosis nicotine hebben waar een niet-roker onmiddellijk van bezwijkt. En bereidden slimme moordenaars zich vroeger voor door het nemen van kleine hoeveelheden arsenicum over lange tijd, waardoor ze bij een gezamenlijke maaltijd met het slachtoffer niet zouden sterven maar ook niet verdacht zouden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergif is een stof die in te grote dosis schadelijk kan zijn/schade kan aanrichten op langer termijn.

medicatie is bv ook vergif. hier is het verschil tussen geneesmiddel en gif is enkel de dosering.