Wat voor invloed kan de grote vulkaan op ijsland op Nederland uitoefenen wanneer deze uitbarst?

De kleine vulkaan heeft niet zo heel veel last veroorzaakt. Alleen maar 5dagen geen vliegverkeer of zo.

Maar nu staat volgens de berichten ook de grote broer op springen.

Is die kleine trouwens nog steeds actief? Zijn daar online live beelden van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar valt met zekerheid niets over te zeggen als de kracht en de duur van de uitbarsting niet bekend zijn. Daarbij hangt het er ook van af wat eruit naar boven komt.
En zoals je mogelijk weet hangt het ook af van de richting van de Straalstroom. Ligt deze niet over Nederland dan is er minder van te merken dan indien de stroming wel over Nederland loopt. Overigens gaat die straalstroom de hele wereld om dus vroeg of laat kan er dan toch nog wel wat te verwachten zijn.
Het hoeft ook niet per definitie zo te zijn dat een grote vulkaan meer uitstoot heeft dan een kleine. Groten zijn immers ooit eens begonnen als kleinen en na x eeuwen is de activiteit vaak daarbij ook voorbij. Sommige vulkanen slapen en is er om de zoveel jaren een geeuwtje als ze even wakker worden.
Vulkanen liggen in de regel op breukvlakken van de korst of ze treden op aan het front van twee of meerdere plaatdelen die tegen elkaar aanbotsen. Die in IJsland behoren tot het eerste. De verbindende lijn tussen deze en andere hot spots heet de Mid Oceanische Rug. Langzaam maar zeker wordt daar een heel nieuw continent opgebouwd.
Invloed op termijn te over dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bent de 2de van een soortgelijke vraag, zie;

http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurd-orkaan-ijsland-katla-uitbarst.56068

Toegevoegd na 2 minuten:
http://gdsc.nlr.nl/gdsc/nl/nieuws/beelden_aswolk_vulkaan_ijsland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Inderdaad. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel.
Hier een link naar beelden van Eumetsat.

En een link naar een artikel van het KNMI waarin beschreven staat dat het vrij moeilijk is om de gevolgen van een grote uitbarsting te voorspellen. Dat het vliegverkeer dan volledig lam wordt gelegd, is wel duidelijk. En dat de stofwolk kan zorgen voor afkoeling, ook. Maar wat het voor het weer kan betekenen, daar zijn de geleerden het niet over eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles is afhankelijk van de windrichting, tijdens de uitbarsting, gangbaar voor deze tijd van het jaar is zuid-west of oost, en hebben we er geen enkel last van.
Maar het is natuurlijk nu nog onduidelijk hoe groot de uitbarsting dan wordt en hoeveel as er de lucht en hoe hoog gaat.
Gek genoeg is er dit voorjaar opvallend vaak noord-westen winden, blijft dat zo tijdens de nieuwe uitbarsting, dan zullen we het wel merken.
Daar kan de kleine broer nog een puntje aan zuigen, vrees ik.
De kleine broer is trouwens erg rustig geworden, hij blaast alleen nog maar stoom.