Wat doet je lichaam met een overschot aan proteinen/eiwitten?

Ik heb wel eens gehoord dat dit niet in vet wordt omgezet. Maar wat gebeurd er dan mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Eiwitten worden door de nieren afgebroken tot ureum, wat vervolgens via de urine wordt uitgescheiden. Voedingswetenschappers beweren nog steeds dat een dagelijkse eiwitinname boven de 2 gram per kilo lichaamsgewicht de nieren kan overbelasten. Deze ongerustheid is echter theoretisch, want geen enkel wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat hoge eiwitinname tot nierschade of nierfalen heeft geleid bij mensen met gezonde nieren. Als je voldoende water drinkt, voorkom je namelijk een (te) hoge concentratie eiwitten in je nieren en urine. Let wel: hoge eiwitconsumptie kan wel schadelijk zijn voor mensen die reeds aan een nieraandoening lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderbouw dat eens dan? Het is wel degelijk correct namelijk :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dank je wel voor de gevraagde onderbouwing. Daar kan ik iets mee :-)

Andere antwoorden (5)

Volgens mij wordt bij een overschot van eiwitten juist wel omgezet in vet. Echter, als je veel fitnesst, wordt het niet omgezet in vet en groei je er juist van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je ervan groeit, wat gebeurt er dan met je lichaam, worden de stoffen dan ineens wel in vet omgezet?
Het wordt dan omgezet tot Ureum en dat kan weer leiden tot nierfalen en voor je lever is het ook niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt in eerst instantie gewoon opgeslagen. Eiwitten zijn voor veel processen in je lichaam nodig, dus een overschot zal er niet snel zijn. Wel kunnen eiwitten omgezet worden in glucose en vetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eiwitten worden in de lichaamscellen continu geproduceerd of weer omgezet in aminozuren . De aminozuren worden door het bloed naar de lever getransporteerd en daar afgebroken waarbij ureum een eindproduct is en in het bloedplasma terecht komt.

Het plasma met ureum wordt na de eerste uitfiltering van het plasma in de glomeruli van de nier door de nierkanaaltjes niet meer teruggepompt naar het bloed, waardoor het in de urine terecht komt.

Het lichaam zet continu erg veel eiwit om zodat een individueel eiwit bij mensen een korte levensduur heeft. Bij inktvissen ligt dat anders en wordt het meeste eiwit gebruikt voor groei en vinden er weinig omzettingen plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve alcohol worden alle energieleverende voedingsstoffen in lichaamsvet omgezet als er meer van wordt ingenomen dan als brand- of bouwstof nodig is, ook eiwitten.