Wat is de formule voor de berekening van waterverplaatsing?

Ik wil het gewicht van mijn boot uitrekenen op basis van de waterverplaatsing. Ik kan nergens de formule vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.7K

Het beste antwoord

Als je een platbodem zou hebben dan kon je uitgaan van de lengte maal de breedte maal de diepte in centimeters van je onderwaterschip, gedeeld door duizend om op het aantal kilo's uit te komen.
(LXBXH)/1000 = x kg
Dit kan alleen als je onderwaterschip er echt uit ziet als een platte, rechthoekige bak.
Meestal is de bodem meer gestroomlijnd en kan de waterverplaatsing afhankelijk van het profiel misschien maar de helft of minder bedragen van een rechte bak-berekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

volumewater dat verplaatst wordt in dm,
dat komt overeen met het aantal kilo dat de boot is

Toegevoegd na 26 seconden:
als je de waterverplaatsing weet is het niet zo moeilijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet zoeken op "de wet van Archimedes".
die stelt dat een drijvend voorwerp evenveel massa aan water verplaatst als zijn eigen massa.

Dus als je weet dat je 200 dm^3 water verplaatst, dan moet je dat vermenigvuldigen met de soortelijke massa van water die precies 1 kg per dm^3 is.

Het gewicht van je boot in kilogram is dus gelijk aan het volume van het verplaatste water in kubieke decimeter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulos
4 jaar geleden
Hopelijk is het gewicht van een boot lager dan het gewicht van het verplaatste water, anders zink je.
ha ha,

je zou de boot vol kunnen laten lopen met water (tot ongeveer de hoogte waar het water aan de buitenkant staat) (en meten hoeveel je erin kiept) dan weet je eenvoudig het verplaatste volume (alleen het volume van de wand neem je dan niet mee, die zou je moeten gokken, of berekenen uit het gewicht van de boot en de dichtheid van de wand)

alleen daarna zit je met die boot vol water.......
amigo