Hoe brandbaar is thinner?

Hoe gevaarlijk is het bijvoorbeeld wanneer thinner over papier valt en dit vlam vat? Is terpentine of wasbenzine dan veiliger?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

Thinner is net zo brandbaar als (was)benzine.
Zo lang het in de fles zit is er niets aan de hand.
Als je het op papier knoeit is er niets aan de hand.
Als je het aansteekt gaat het branden, niet exploderen.
Als je een LITER thinner OVER JE VLOER GIET, en je WACHT EEN UURTJE, dan is alle thinner in damp overgegaan, en heeft zich met de lucht / zuurstof vermengd.
Als je dán je sigaret aansteekt krijg je een explosie.
Maar een fles thinner is geen enkel gevaar.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hetzelfde geldt overigens ook voor meel en suiker.
Als dat fijn verdeeld in de lucht hangt (in de fabriek bijvoorbeeld) en er ontstaat een vonk door bijvoorbeeld het licht uit te doen, dan krijg je ook een explosie.
Maar je zult meel en suiker toch niet als gevaarlijke stoffen beschouwen.
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geldt dat verdampen en ontvlambaar zijn ook voor terpentine en wasbenzine?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hebben we het hier over de thinner uit de bouwmarkt?