waarom is de mens niet aangepast aan de weersinvloeden zoals de dieren?

ik stel vast dat de mens het enige zoogdier is dat blijkbaar niet overweg kan met zomer en winter zonder ons via kleding hiertegen te beschermen. Andere dieren lijken hier veeeel beter tegen te kunnen. Waarom lijken wij de wet van Darwin hierin niet echt te volgen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Voor zover ik weet is onze vacht niet weggevallen rond de tijd dat we andere dieren hun vachten gingen gebruiken (lijkt mij ook erg moeilijk te verifiëren). Het is wel zo dat wij dankzij ons gebruik van kleding minder tot geen behoefte hebben aan een eigen vacht, en door geen eigen vacht te hebben we veel minder last van een groot aantal parasieten hebben.

Voor waarom wij geen vacht meer hebben is niet een algemeen geaccepteerde verklaring, wel word er gedacht dat dit gelijk opging met dat onze voorouders een donkere huid ontwikkelde samen met een dikkere onderhuidse vetlaag. Dit alles om beter te functioneren op de vlaktes waar wij ons afsplitste van de bosapen.
(Een verklaring voor het bestaan van een blanke huid zou zijn dat naast tegen verbranding door de zon te werken een donkere huid ook de straling die helpt bij een vitamine D producerend proces gedeeltelijk blokkeert en dat hoe minder zon hoe meer voordelig het zou zijn om straling toe te laten en dus blanker te zijn.)

Maar kortom zijn we over het algemeen inderdaad minder goed aangepast aan het locale klimaat dan de andere locale dieren, wat we compenseren door het dragen van kleding en het bouwen van huizen. Maar onaangepast zijn we zeker niet, het is eerder zo dat de natuurlijke selectie op lichaamsbeharing voor het grootste deel wegviel met de ontwikkeling van kleding. (Overigens hebben we voor zover ik weet niet minder haren dan bijvoorbeeld onze meest directe verwant de chimpansee maar zijn onze haren heel kort)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zou kunnen beargumenteren dat de mens zich heeft aangepast door grotere hersens te ontwikkelen. Daardoor kunnen wij ons beschermen tegen de koude (door bijv. vuur te maken of kleding te maken). Natuurlijk hebben grotere hersens nog veel meer voordelen dan alleen aanpassen aan het klimaat. Maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de mens heeft zich niet aangepast omdat het voor de mens geen evolutionair voordeel meer heeft om zich aan weersinvloeden aan te passen. Immers wij zijn zo slim geworden dat we kleding kunnen maken en onszelf kunnen verkoelen in de zomer. Vroeger toen we nog apen waren, waren we wel aangepast aan weersinvloeden. De mens was behaard en dat hielp om hem warm te houden. Toen we vellen van dieren begonnen te dragen hadden wij dit niet meer nodig en is het weg geëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens is te arrogant. Wij denken dat wij slim zijn en alles zich aan ons aanpast. En anders laten wij het aanpassen aan ons. Zoals kleding, wegen, stroom echt alles...

Alleen de natuur werkt niet mee. Aardbevingen, orkanen maar ook warmte en koud is iets waar mensen niet mee overweg kunnen. Het gebeurt zelden dat er dieren omkomen tijdens natuurrampen. Dit omdat zij een zijn met de natuur en door hebben wat signalen zijn en wij mensen letten daar niet op. Wij denken het wel te kunnen blussen of te kunnen voorkomen.

Doordat wij ons zo anders zijn gaan gedragen is ons lichaam anders geworden. Zo hebben we minder haar dan vroeger maar ook de samenstelling van vet in onze huid is anders. Wij wassen ons iedere dag. Hierdoor wassen wij onze beschermlaag van vet weg. Dit zijn allemaal redenen waarom wij vatbaarder zijn voor warmte en koud.