Waarom bestaan er nog steeds apen, wij zijn er toch uit voort geëvolueerd?

Toegevoegd na 1 dag:
Blijft fascinerend! Bedankt voor alle inbreng! :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks apen, adam en eva zul je bedoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gecondoleerd met het verlies van je ouders. Ik neem tenslotte aan, aangezien je van je ouders afstamt, dat zij er inmiddels niet meer zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
"Waarom bestaan er nog steeds eencelligen, er zijn toch meercelligen uit geëvolueerd?" "Waarom bestaan er nog steeds wolven, er zijn toch honden uit geëvolueerd?" "Waarom bestaan er nog steeds varens, er zijn toch bomen uit geëvolueerd?" "Waarom bestaan er nog steeds fietsen, er zijn toch brommers uit geëvolueerd?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mensen zijn niet zomaar uit apen geevolueerd, ze hebben wel een gemeenschappelijke voorouder.

Het beste antwoord

In de evolutie is alles bepaalt ,door veranderende omstandigheden, toevalige mutaties en natuurlijke selectie.
Ook een afsplitsing van de 'grote' groep, kan nog steeds twee kanten op gaan.
De afsplitsing kan beteken nieuwe, andere kansen van ontwikkeling, die mogelijk op den duur beter uit pakt dan de oude situatie.
Maar ook kan het beteken dat de afsplitsing het zonder de grote groep het niet gaat redden.
Ergens heeft de mens een gemeenschappelijk ouder gehad, waar ook de apen uit voort gekomen zijn.
Maar niet alleen de apen, genetisch gezien lijkt de muis heel erg veel op dat van de mens, zoveel dat je de conclusie moet trekken dat de muis en de mens ook een gemeenschappelijk ouder heeft gehad!
Dus ook de apen en de mensachtige.
Het feit dat er nog steeds apen zijn komt omdat deze ontwikkeling, gezien de leeftijd van de aarde en de ontwikkeling van de evolutie, pas heel recent is.
Voor ons een niet te overziene lange tijd, voor de evolutie pas net aan de gang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed,zonder gezien te hebben dat jij hier ook was gaf ik jou al gelijk,bij deze doe ik dat weer.
Dikke + voor Ed.

Andere antwoorden (7)

Nee. We zijn niet uit apen ge-evolueerd. Apen en wij hebben gemeenschappelijke genetische voorouders, waaruit zij en wij ontstaan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat mensen niet uit apen zijn geëvolueerd,maar wij een 'andere soort' zijn welke torenhoog boven de dierenwereld uitstijgen,en dit ook altijd al hebben geweest!

Uw vraag is heel terecht,waarom is de „inferieure” mensapenfamilie er dan nog steeds, maar bestaat er van de veronderstelde tussenvormen geen enkele meer, terwijl die toch hoger ontwikkeld zouden zijn geweest?

In deze tijd zien wij chimpansees, gorilla’s en orang-oetans, maar geen „aapmensen”.

Lijkt het waarschijnlijk dat alle recentere en — naar wordt verondersteld — hoger ontwikkelde „schakels” tussen mensaapachtige wezens en de moderne mens uitgestorven zijn, maar de lagere mensapen niet?
Wel hier laat het fossielenverslag de evolutionisten erbarmelijk in de kou staan !Bij sommigen bestaan ze misschien wel in hun verbeelding,maar de ontbrekende schakels tussen de mens en de mensapen zijn er niet.
In het fossielenverslag vormen ontbrekende schakels inderdaad 'de regel'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je laat wel heeeeel duidelijk zien dat je geen flauw benul hebt van de prima uitleg die de evolutietheorie ons geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen dat, maar ook de klassieke zelfingenomenheid straalt er weer vanaf: "hogere" mensen, "lagere" dieren; "Oh, kijk mij eens belangrijk zijn"... Arrogantie ten top is het. "Ik ben een mens, dus ik MOET wel belangrijk zijn", terwijl er helemaal niets is dat hierop wijst.
Cryofiel
12 jaar geleden
Daarnaast is het antwoord natuurlijk inhoudelijk onjuist. "waarom [...] bestaat er van de veronderstelde tussenvormen geen enkele meer", schrijft ze. Nou... Tussen de eencelligen en ons zitten een heleboel tussenvormen. De meeste ervan bestaan niet meer - simpelweg doordat de meeste dieren die ooit hebben bestaan, zijn uitgestorven. Maar om nu te zeggen dat er geen enkele van de tussenvormen meer bestaat, daarmee ontken je het bestaan van een groot aantal diersoorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aimeeTJE De Bonobo komt trouwens wel heel dicht bij de mensachtige!!
Zeker er ontbreken schakels, maar daarmee kan je niet de hele evolutie op een hoop gooien.
Kijk eens hoeveel mensachtige en soorten mensen er geweest zijn.
De Neanderthalers waren toch wel echt mensen !!
Geen dieren en zo zijn er veel meer geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht toch dat wetenschappers,ja evolutionisten de afgelopen decenia zelf Darwins 'evolutieboom' hebben omgehakt? De bioloog Malcolm Gordon schreef in 1999 reeds; “Het leven lijkt vele oorsprongen te hebben. De basis van de universele levensboom schijnt niet een enkele wortel te zijn geweest.” In 2009 vermelde het tijdschrift New Scientist een uitspraak van de evolutiewetenschapper Eric Bapteste. Hij zei: We hebben totaal geen bewijs dat de levensboom reëel is.”Ook de evolutiebioloog Michael Rose werd geciteerd: “We weten allemaal dat de levensboom op een elegante manier afgedankt wordt. Wat minder wordt geaccepteerd, is dat onze fundamentele kijk op biologie compleet moet veranderen.”
Darwins ‘levensboom” is dus door recent genetisch onderzoek als het ware omgehakt. Men heeft geen bewijs kunnen vinden dat alle levensvormen één gemeenschappelijke voorouder hebben. http://gervanpoelgeest.wordpress.com/2010/12/11/darwins-levensboom-omgehakt/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aimeetje: een wetenschapper observeert en interpreteert. Zo vormt hij zich een mening. Die draagt hij uit en dan kan consensus ontstaan.
Wat jij doet, is het toevoegen van een oordeel daarover. Dat behoort niet tot de wetenschap, maar tot recht en religie. Jij mag je dus gerust verheven voelen boven wormen, honden, apen, je buurman, je burgemeester en je koningin. Zeker als jouw geloof je daartoe zulks opdraagt. Het grappige is, dat: 'De mens wikt, maar God beschikt'.
Dus wat jij als mens over de werkelijkheid (aap, koningin) vindt, daar trekt de werkelijkheid zich geen hol van aan. Helaas, de werkelijkheid (=God) is groter dan jij. Sorry.
Cryofiel
12 jaar geleden
Leuk. Nu alleen nog maar de REST van alle uitspraken toevoegen, zodat de lezers een compleet beeld krijgen, in plaats van alleen dit fragmentje. Oh ja, en dan ook nog even ingaan op de hierboven aangedragen punten. Wat je nu doet is de door anderen ingebrachte punten compleet negeren (iets dat als onbeleefd wordt gezien), en alleen maar meer deelinformatie spuien. Dat is geen gesprek, dat is een monoloog.
Cryofiel
12 jaar geleden
(klaas1952, mijn reactie was natuurlijk gericht op de monoloog van de kennelijk dove aimeeTJE, niet op jouw reactie.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke diersoort die we nu kennen is de top van zijn evolutie en aangepast aan de omgeving. Een aap is dus niet inferieur aan een mens en een vlieg niet aan een aap. Deze visie gaat er vanuit dat je door evolutie steeds slimmer/beter/anders wordt, maar zo werkt evolutie helemaal niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
De strenggelovige is de enige die niet naar de schepping kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
citaat Visera:
Het valt me wel mee dat er in dit topic tot nu toe maar 1 gelovige met oogkleppen zit. ten eerste heb je hier jullie opponent gevonden! Een gelovig bioloog. Ten tweede denk ik dat de spottende mensen hier oogkleppen op hebben want waarom zien zij Jezus niet? omdat hij niet bestaat hoor ik mensen denken, nee omdat je hem niet ontmoet hebt omdat je er niet voor open staat! maar nu terug naar de spottende opmerkingen van boven naar onder:
@simplynotedible; hoger en lager bestaat inderdaad. God heeft mens zeggenschap gegeven. Het resultaat is duidelijk te zien! We verprutsen het flink met zn allen. Maar hebben wel duidelijk de macht over z.g.a. alles wat leeft. @eddlijst
zie reactie eind 6klaas1952
klaas1952 je reactie maakt me pissig. Ten eerste hij ziet zijn eigen mening bevestigd in het artikel. Niks mis mee.
En ja natuurlijk voelt hij zich beter dan een worm. Maar nee hij voelt zich niet verheven boven zijn buurman. Ieder mens is namelijk gelijk. en zo zou je je medemens ook moeten behandelen, al heeft hij een andere kijk op de wereld! En dan nog wat, heeft er ooit iemand gehoord over Spontane generatie (Generatio spontanea)?
Dat was de voorganger van de evolutietheorie. Bewezen met WETENSCHAP!!! alleen werden observatie's fout geinterpreteerd! (mss net als nu?) zal ik de leken even bijpraten...
...er was een theorie dat uit niets iets kon ontstaan. Somige geloofde dit niet en vroegen om bewijs.
Dus er werd een Pot neergezet met vlees. En er verschenen vanzelf vliegen. Sommige zeiden dat deze vliegen ergens anders vandaan kwamen, dus er werd een pot neergezet met gaas erover. En na een week zaten er vliegen in. Voor vele jaren was deze theorie bewezen.
Maar wat was er nu gebeurd?!?!? er zijn vliegen geweest die op het gaas zaten en hun eitjes hebben gelegd. Vergelijking met evolutietheorie...
...er zijn vele dingen verkeerd geinterpreteerd. Honderden dingen werden bestempeld als rudimentair orgaan. 10tallen modelen worden steeds ontkracht.
en toch klopt het?!?!? of toch niet????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
citaat Visera:
Het valt me wel mee dat er in dit topic tot nu toe maar 1 gelovige met oogkleppen zit. ten eerste heb je hier jullie opponent gevonden! Een gelovig bioloog. Ten tweede denk ik dat de spottende mensen hier oogkleppen op hebben want waarom zien zij Jezus niet? omdat hij niet bestaat hoor ik mensen denken, nee omdat je hem niet ontmoet hebt omdat je er niet voor open staat! maar nu terug naar de spottende opmerkingen van boven naar onder:
@simplynotedible; hoger en lager bestaat inderdaad. God heeft mens zeggenschap gegeven. Het resultaat is duidelijk te zien! We verprutsen het flink met zn allen. Maar hebben wel duidelijk de macht over z.g.a. alles wat leeft. @eddlijst
zie reactie eind 6klaas1952
klaas1952 je reactie maakt me pissig. Ten eerste hij ziet zijn eigen mening bevestigd in het artikel. Niks mis mee.
En ja natuurlijk voelt hij zich beter dan een worm. Maar nee hij voelt zich niet verheven boven zijn buurman. Ieder mens is namelijk gelijk. en zo zou je je medemens ook moeten behandelen, al heeft hij een andere kijk op de wereld! Spontane generatie (Generatio spontanea)?
Bewezen met WETENSCHAP!!! alleen werden observatie's fout geinterpreteerd! (mss net als nu?) ...er was een theorie dat uit niets iets kon ontstaan. Somige geloofde dit niet en vroegen om bewijs.
Dus er werd een Pot neergezet met vlees. En er verschenen vanzelf vliegen. Sommige zeiden dat deze vliegen ergens anders vandaan kwamen, dus er werd een pot neergezet met gaas erover. En na een week zaten er vliegen in. Voor vele jaren was deze theorie bewezen.
Maar wat was er nu gebeurd?!?!? er zijn vliegen geweest die op het gaas zaten en hun eitjes hebben gelegd. Vergelijking met evolutietheorie...
...er zijn vele dingen verkeerd geinterpreteerd. Honderden dingen werden bestempeld als rudimentair orgaan. 10tallen modelen worden steeds ontkracht.
en toch klopt het?!?!? of toch niet????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
biodocendt Onze huidige kennis over de 'mogelijke'evolutie is niet meer dan een vertrekpunt om verder te zoeken.
Misschien zien we zeer belangrijke zaken gewoon over het hoofd, misschien lopen we zelf te veel achter andere wetenschappers aan, zonder verder te kijken.
Misschien weten we gewon nog niets in vergelijking wat we zouden moeten weten om het te kunnen begrijpen.
Als de muis genetisch gezien het meeste op de mens lijkt, zet je wel aan het denken.
Niets in de natuur ontstaat vanzelf.
Zelfs de regendruppel die precies in mijn biertje valt, heeft een heel proces van allerlei omstandigeheden en samenloop natuurlijke processen doorgelopen.
Als ik smorgens de buitendeur open doe, sta ik midden in de evolutie, die altijd maar door gaat.
En verwonder ik me opnieuw over veel zaken die ik zie.
Omdat de soorten in de evolutie zijn ontstaan als de takken aan een boom (daar zijn ook mooie plaatjes van ik zal er één zoeken)

Je hebt hoofdtakken en kleinere takken en twijgjes enz

Een twijgje aan een hoofdtak "links" is dus nauwelijks verwant aan een twijgje van de hoofdtak rechts.

2 twijgjes aan hetzelfde takje staan al weer dichter bij elkaar

zie ook de link met een aardige opsomming van een aantal typen (die voor een groot deel dus uitgestorven zijn)

Toegevoegd na 18 minuten:
gevonden, voor de bron zie link 2
het is maar een klein deel van het plaatje maar voor dit doel mogelijk illustratief.

Andere dieren (tijgers, mieren) zijn dus al in een eerder stadium afgesplitste

Er is nog een beroemd plaatje van Ernst Haeckel maar daarvan is de wetenschappelijke onderbouwing op zijn minst discutabel
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik moet altijd zo hard lachen om die plaatjes. Bij het bovenste plaatje zie je een aantal foto's van apen, één getekend plaatje en vervolgens een of andere bloedmooie blondine!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar degene rechtsboven:D
Neem de familie Jansen. De familie Jansen heeft twee zoons, Erik en Willem.

Erik trouwt met Petra Pietersen, en krijgt weer een zoon, Richard.

Willem trouwt met Ellen Smit, en krijgt een zoon Dennis, en een dochter Michelle.

Van de volgende generatie trouwt Richard met Janna Karelse, en zij krijgen een zoon, Johan.

Dennis trouwt met Petra Paling, en krijgt twee dochters, Karla en Louise.

Michelle trouwt met Erik Visser, en krijgt een zoon, Chris.

De vier kleinkinderen van de oorspronkelijke familie Jansen heten nu:

- Johan Jansen
- Karla Jansen
- Louise Jansen
- Chris Visser

Als Chris Visser van een Jansen afstamt, waarom zijn er dan nog Jansens?

***

De aap stamt niet alleen af van de aap, de mens is er nog steeds een voor elke geldige definitie van aap die al de andere apen ook omvat. (Ik ga niet zeggen "we stammen niet af van apen, we hebben een gemeenschappelijke voorouder", omdat die gemeenschappelijke voorouder naar alle waarschijnlijkheid ook volledig aan die definitie die een aap maakt zal voldoen.) Als je vanuit de grote groep kleine groepjes hebt die elk hun eigen weg gaan, betekent het ontstaan van een klein groepje niet dat de grote groep ineens dient te verdwijnen. Je ziet dit fenomeen in allerlei gevallen tegenwoordig terug: mensenmassa's die een kant oplopen waarvan mensen zich afsplitsen betekenen ook niet het einde van de mensenmassa. Nesten kittens waarbij er twee van de 5 worden weggegeven betekenen niet dat de overgebleven kittens acuut overlijden.

Een beetje logisch nadenken zou je in dit geval dus al kunnen laten zien waar het mis gaat met je gedachtegang; hoe kom je erop dat de groep van oorsprong gelijk geheel af moet sterven als er een afsplitsing ontstaat?

Toegevoegd na 3 uur:
"De aap stamt niet alleen af van de aap" moet natuurlijk zijn "De mens stamt niet alleen af van de aap", maar dat hadden jullie waarschijnlijk al geraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje logisch nadenken zou je in dit geval dus al kunnen laten zien waar het mis gaat met je gedachtegang; hoe kom je erop dat de groep van oorsprong gelijk geheel af moet sterven als er een afsplitsing ontstaat? is deze splitsing er ooit geweest?!?
om niet alleen na te zeggen wat je tot nu toe geleerd hebt daar ik je uit om ook de andere kant van het verhaal volledig door te lezen. http://www.verzwegenwetenschap.nl/
Zoals er vandaag nog verschillende soorten apen bestaan,verschillende soorten muizen,verschillende soorten eekhoorns ezv,zo bestonden er vroeger ook ooit eens verschillende soorten mensen.
Dit zijn de uitgestorven mensensoorten.
Het aller bekendste voorbeeld zijn de Neanderthaler en de Homo erectus.
Laat mij verwijzen naar het antwoord dat Ed Dijst hierover al gegeven heeft,ik ben het zeer met zijn antwoord eens,maar ook met het antwoord van de meeste zo niet alle anderen daar,op "Goeie Vraag" van twee jaar geleden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/soorten-mensen-bestaan.483#antwoorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi dat je nog even verwijst naar die andere vraag en antwoorden.
+
Je gaat er blijkbaar van uit dat de mens is geëvolueerd en de andere apensoorten niet. Dat is onjuist. Alle soorten evolueren.
Ook impliceer je een zekere 'verbetering', en dat die alleen tot zoiets als de mens leidt. Dat is een oordeelstoevoeging, en daardoor niet wetenschappelijk en dus onbewijsbaar.
In dezelfde redenering zal een olifant vinden, dat hij is geëvolueerd, en 'dus' verheven is boven de mens.

Een leuk feit is, dat onze voorouders tussen 150.000 jaar geleden en ca. 60.000 jaar geleden, en wel die buiten Afrika, in aantal *enkele honderden* waren.
Enkele honderden. Je leest het goed.

Jouw bestaan heeft dus aan een zijden draadje gehangen. Welke conclusie trek je daar uit?

Daarom bestaan er nog steeds apen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met de kern van je antwoord, maar niet met de conclusie dat wij zijn ontstaan uit slechts enkele 100-en mensachtigen die overgebleven zijn. Er waren op een gegeven moment wel weinig neanderthalers en men denkt nu dat deze zich hebben gemendgd met homo sapiens, anders dat de andere soort(en) volledig zijn uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het artikel staat ... tot 60.000 a 10.000 jaar geleden.
Dat is een tijdsspanne waarin veel gebeurd is. Verschillende ijstijden, waarin de mensen verdreven werden en weer terugkwamen. Waarschijnlijk waren de Neanderthalers honkvaster (lang in één grot) en minder flexibel (botbreukanalyse) dan onze voorouders; en stierven zij daardoor zo'n 30.000 jaar geleden uit.
Deze getallen geven onduidelijkheid. Inderdaad, het blijkt dat de mensensoorten zich vermengden. Maar ging die vermenging verder? Of ontstond een stabiele mengsoort a la muilezel? Dus misschien was er wel een stroom van mengproducten, waarvan elk individu onvruchtbaar was. Wie weet? Maar niet getreurd. Het leven kent niches. Elke niche wordt steeds weer opgevuld. (-;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De holenbeer bestond ooit ook eens,nu niet meer.
De holbewoner zoals de neanderthaler bestond ook ooit eens,
nu niet meer,andere beren bestaan nu wel nog,zoals de zwarte beer,de ijsbeer,de pandabeer,de grizzlybeer ezv
Zo bestaan er ook nog mensen,zoals wij,afrikanen,chinezen,indianen,ezv.
Een grizzly en een ijsbeer kun je met elkaar kruisen en daar komen jongen van.
Een Afrikaan en een Chinees kun je ook met elkaar kruisen en daar komen kinderen van.
Volgens mij was het verschil tussen een Neanderthaler en de huidige mens maar net zo groot als een chimpansee en een bonobo,of een bonobo en een Gorilla?
En net zoals de holenbeer er niet meer is zo is er ook de Neanderthaler niet meer?
Andere berensoorten en andere mensensoorten zijn er wel nog.
Ik wil maar zo zeggen:
Net zoals er verschillende soorten beren en apen bestaan,-zo bestonden-,en bestaan er nu mogelijk nog??? Verschillende soorten mensen,en zo bestaan er,nu eens niet per afwijking,maar geheel natuurlijk,reuzen en Pygmeeën,en alles er tussenin,zeer vreemd en verschillend voor elkaar,maar toch allemaal mensen.
Net zoals er verschillende soorten apen bestaan,van het Duimaapje tot de Gorilla en alles ertussenin,maar toch allemaal apen.
De mens is Gods handtekening onder de schepping.

Door een paar halve schedelfragmenten te vinden waar bovendien veel discussie over is, bewijs je nog niet dat de mens van de apen-primaten afstamt.
Het is omgekeerde bewijskunde, men wil van de apen afstammen en zoekt bewijzen.
Veel mensen willen namelijk liever een veredelde aap zijn, dan een schepsel van God en verantwoording afleggen.

Opvallend hierbij is Mitochondrial DNA dat aantoont dat we slechts van 1een mensenpaartje afstammen.
Dit is in lijn met God´s Woord.

De mens is gemaakt naar het evenbeeld van God en gemaakt om te heersen zie genesis. Wij hebben een menselijke geest ontvangen gekoppeld aan goed en kwaad. Deze daalt in de moederschoot in en werd bij Adam ingeblazen door God.

Om die reden zie je apen niet bidden, lofprijzen-zingen, bij de psychiator en in auto´s rijden..