Als een zwerm spreeuwen rondcirkelt in de lucht, wie bepaalt dan de richting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Dat zal de 'leidende' spreeuw zijn, meestal een vrij dominant typje! Die vliegt meestal uiterst vooraan in de formatie....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kun je zien dat zo'n zwerm een paar keer splitst in meerdere groepen, en dan weer samenkomt. Dus er zijn duidelijk ook 'reservevluchtleiders' voor zo'n kleiner clubje.
De zwerm werd aangevallen door een sperwer, en dan is zoveel mogelijk bijeen blijven wel zo slim, dan weet de sperwer niet meer waar te beginnen:
http://www.youtube.com/watch?v=_tEFRAI9WSE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel hartelijk bedankt voor dit duidelijke en mooie antwoord.