Zijn er dieren die niet slapen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn goudvissen :p

Het beste antwoord

Dieren slapen soms een gat in de dag, en soms slapen ze bijna niet. Het onderstaande lijstje is vrij willekeurig, maar geeft een aardig inzicht in de enorme verschillen in slaaptijd die we in het dierenrijk tegenkomen. Het is aardig om te speculeren over de vraag waarom een dier zo veel of juist zo weinig slaapt. Van de vleermuis wordt bijvoorbeeld wel gedacht dat ze het doen om energie te besparen. Ze verbruiken veel energie bij het jagen op hun prooi, maar ze zijn te klein om veel energie op te slaan. Ze moeten dus heel zuinig aan doen en slapen daarom veel. En giraffen en andere grazers zouden weinig slapen omdat ze alert moeten zijn op roofdieren. Aan de andere kant, een olifant slaapt ook weinig en die heeft nauwelijks iets te vrezen van roofdieren. Misschien slaapt die weinig omdat hij het niet nodig heeft. Maar waarom slapen mensen dan weer zoveel?

Onderstaande bron geeft een lijstje weer van dxe slaapuren die dieren maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk artikel!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Bessy voor de + en ja ik vond het ook leuk om te lezen hoe lang een bepaald dier slaapt.

Andere antwoorden (6)

Nee, wel een insect: de eendagsvlieg. Want die leeft maar 1 dag ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet ieder dier slaapt net zoals een mens, maar zover bekend heeft ieder dier wel een vorm van rust. Er zijn bijvoorbeeld ook dieren die hun hersenhelften afwisselend laten rusten, zodat de andere helft waakzaam blijft.
bamibal
12 jaar geleden
Nergens kom ik dit tegen, niet dus. Wel een leuk artikel tegengekomen dat slapen je slim maakt. Overigens een veldmuis slaapt maar twee a drie uur per dag maar leeft dan ook maar zo'n twee jaar. Een vleermuis slaapt veel en leeft zo'n twintig jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dolfijn slaapt nooit helemaal maar half.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle dieren slapen, maar niet allemaal evenveel.
Er zijn dieren die een winterslaap houden, maar olifanten en giraffen slapen maar zo`n drie uur per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een haai slaapt nooit van wegen het feit dat hij altijd moet zwemmen om adem te krijgen