Wat doe ik fout met het rekenen met licht snelheid?

Mijn rekenen:

Jij staat stil en je schijnt een zaklamp naar voren. Tegelijk gaat er rent er iemand, Billy, met de constante snelheid van 0.5c, dat op het moment dat hij langs jou rent doet hij zijn zaklamp aan. Jullie doen beide tegelijk jullie zaklampen aan.
Na voor jou 1 seconden is voorbij gegaan is het licht nu ~300.000km voor jou. Het licht uit Billy’s lamp is ook voor jou ~300.000km voor jou, omdat beide lichten aanging naast jou en licht is altijd even snel.
Billy is na deze seconde ~150.000km voor jou. Billy ziet dat zijn licht ~150.000km voor hem is. Zo uitgerekend voor hem is er maar 0.5 seconden voorbij gegaan, want het licht heeft voor hem gezien maar de helft van de lichtsnelheid gereisd en de lichtsnelheid is constant.

Volgens online rekenmachines die de "time dilation formula"gebruiken, is dit niet waar.
Wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Billy ziet dat zijn licht ~150.000km voor hem is"
Nah, licht komt ook met de lichtsnelheid uit de zaklantaarn van Billy dus ook hij ziet na 1 sec het licht ~330.000km voor zich, je kunt omdat hij met halve lichtsnelheid rent dat niet van elkaar af trekken.
LeonardN
6 jaar geleden
Billy zou wel de eerste foton die uit de zaklamp kwam ongeveer 150.000km voor hem zien. Maar dat betekent helemaal niet dat er maar een halve seconde voorbij is gegaan voor hem. (zie mijn antwoord). Met 0,5c zal het misschien niet 150.000km zijn doordat je dan idd met tijddilatatie te maken krijgt maar dat laten we gewoon even voor wat het is. Dit is veel simpeler te kraken.

Het beste antwoord

Nadat voor jou 1 s voorbij is gegaan, zie je jouw licht zo'n 300.000 km voor jou, schrijf je.

Die uitspraak klopt al niet. Je kunt dat licht niet zien. Je ziet het misschien als het wordt gereflecteerd vanaf een voorwerp dat zich op die afstand bevindt... maar dan heeft het licht ook weer 1 s nodig om terug te komen van dat voorwerp naar jou. Je ziet dus na 2 s het licht dat wordt gereflecteerd door een voorwerp dat zich op 300.000 km afstand bevindt.

Los daarvan -

Na die 1 s zijn jouw licht en Billy's licht beide 300.000 km voor jou (al zul je dat dus pas na 2 s kunnen zien). Prima, dat klopt.

Billy is na die seconde 150.000 km voor jou. Billy's tijd is echter langzamer dan jouw tijd. Dus voor Billy is minder dan een seconde verstreken op het moment dat jij vindt dat hij 150.000 km vóór jou is.

Voor Billy heeft het licht echter eveneens met de lichtsnelheid gereisd. Dat geldt voor jouw licht en voor zijn licht. Dus op het hierboven genoemde moment ziet Billy beide lichtbundels op dezelfde afstand vóór zich - al zou die afstand minder zijn dan 300.000 km omdat voor Billy minder dan een seconde is verstreken.

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
beweer je nu dat wat ik heb geschreven, behalve dan dat ik het licht kan zien, klopt?
Cryofiel
6 jaar geleden
Nee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat ik het snap.
In mijn voorbeeld wordt dit gezegd:
Uit Billy's perspectief staat hij stil en ga ik met 0,5c naar links en het licht met de lichtsnelheid naar voren. Maar mijn voorbeeld zegt dat na een 0,5 seconden ik 150.00km en het licht ook 150.000km van hem vandaan zijn. maar dat kan niet gezien ze verschillende snelheden gaan. Heb ik nu gelijk?