Kippen leggen altijd eieren, maar hoe worden ze bevrucht voor de broedmachien,

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (4)

Ze worden bevrucht door de haan... De broedmachine broed de eieren uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het bevruchten gebeurt voordat de eieren gelegd worden en dan pas worden ze uitgebroed,broedtijd 21 dagen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dank u +1
Het ei van een kip wordt bevrucht net na de eisprong. Deze vindt plaats ongeveer 1 dag voor het uiteindelijk gelegd wordt door de kip. Het "ei" bestaat dan enkel uit het eigeel of dooier, waar bovenop de kiemschijf ligt. Uit de kiemschijf ontstaat, na bevruchting, het embryo. Pas na de bevruchting worden het eiwit en de eischaal aangelegd.

Wanneer een haan een hen bevrucht, dan kunnen de zaadcellen van de haan soms wel tot 30 dagen overleven in de eileider van de hen. Daar worden ze gestockeerd en stelselmatig vrijgelaten om bij iedere eisprong de eicel te kunnen bevruchten.

Verschillende zaadcellen raken bij de bevruchting tot in de dooiermassa, maar slechts 1 ervan kan zich 'vermengen' met het vrouwelijke genetisch materiaal om zo tot de eigenlijke zygote (bevruchte eicel) te komen.

Daarna worden ze uitgebroed in een broedmachine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurt inderdaad met een mannetjeskip: een "haan".

Voor meer informatie zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geslachtelijke_voortplanting

Het engelstalige artikel is veel uitgebreider...