Kan er energie gewekt worden uit de wrijving van de autobanden op de snelweg?

Ik ben maar een leek, maar als op een autoweg veel verkeer is, dan zorgen de banden voor nogal wat wrijving met het wegdek. Kan daar geen energie uit opgewekt worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Uiteindelijk verdwijnen alle vormen van energie, inclusief wrijving, als warmte die zich verspreidt door de ruimte. Een snelweg is een grote opslag van warmte. Loop er maar eens met je blote voeten overheen als het zomer is. Je verbrant je tere voetjes, zo heet is het.

Die energie zou je kunnen winnen met behulp van warmtewisselaars. Zo krijg je "gratis" warm water.

Toegevoegd na 56 seconden:
Met peltier elementen in omgekeerde polariteit aangesloten, zou je elektriciteit kunnen opwekken met warmte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het asfalt wordt opgewarmd door de wrijving, maar ook omdat het zwarte asfalt warmte aantrekt. Er zijn al eens proeven gedaan, om te kijken, of hier energie mee op te wekken was. Vergt nogal een investering. Heb nog geen enthousiaste verhalen in de media gehoord over succesvolle resultaten van de proef. Dus of de proef loopt nog, of de resultaten vielen tegen.
13 jaar geleden
Nee dat kan niet.

Wrijving is warmte. Waar je over spreekt is de statische wrijving tussen band en weg. Die wrijving heb je nodig om te sturen en te remmen en accelereren. Die kun je niet gebruiken... Is die weerstand heel groot dan is het rendement van de liter brandstof die je verstookt erg klein. dus dan rijdt je niet een op 23 maar 1 op 9. Dus is niet te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen tijdens het remmen , VW heeft nu een systeem gemaakt die de dynamo alleen aandrijft tijdens het afremmen, dat is een eerste stap. Volledig recuperatief remmen EN deze energie weer gebruiken om op te trekken
is heel goed mogelijk, vooral voor files zou dit een enorme besparing op brandstof en vervuiling geven.

Toegevoegd na 2 dagen:
De energie die verloren gaat tuusen de band en het wegdek zorgt voor de grip.
Ik neem aan dat je die niet wilt compromitteren.
Voor meer grip rijd ik ook in de zomer op winterbanden,
dat vergt wat meer brandstof, hoe energiezuiniger een band is, hoe minder grip hij heeft, dat is wel handig tijdens rechtdoor rijden maar bij wat optrek- rem- en bochtenwerk beslist ongewenst.
Daarom rijdt een trein op rails, daar gaat vrijwel geen energie door het rollen verloren, alleen al een paar herfstblaadjes zorgen dan al voor flinke problemen.
Dat moet je dus niet willen.
Overigens hebben de wielen van een trein zo weinig grip, dat de rails nodig is omdat een trein anders niet te besturen zou zijn.
Dus heel weinig verlies tussen wiel en wegdek is zeer
ongewenst bij alles wat niet op rails rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zou geweldig zijn! ik denk dat het kan.
nu nog iets bedenken hoe je deze wrijvingsenergie kunt benutten.