De basisvergelijking van de elektriciteitsleer is de wet van Coulomb. Die kent het begrip spanning niet, alleen elektische kracht en lading. De spanning is gedefinieerd en wordt gemeten als de thermodynamische arbeid verricht door een hoeveelheid lading tussen punt A en B. Wiskundig gezien een lijnintegraal.
Mensen zijn nogal geinteresseerd in die arbeid (die laathet lampje branden), maar het is niet echt een erg fundamentele grootheid. Voor het naatje van de kous is er het artikel "Fermi Level" op de Engelse wikipedia. Het komt er op neer dat de elektrostatische potentiaal niet de enige factor is die die arbeid bepaalt. Voltmeters meten niet altijd spanning tussen gebieden met verschillende elektrische potentiaal, maar ze meten verschillen in "Fermi Level".
Spanning is ook een lastige grootheid als er een veranderend elektrisch veld is, dat is ook een zeer technisch verhaal wat te maken heeft met de lijnintegraal, die in een conservatief veld altijd hetzelfde is ongeacht de manier die je neemt om nan A naar B te komen. Er is een grappige video van Alexander Lewin over.

Toegevoegd na 1 uur:
Walter Lewin excuses
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hebt een spanning nodig om een apparaat te laten functioneren.
Je meet een spanning altijd tussen twee punten, en dat is dan het spanningsverschil.
het is meer een taal technisch verschil dan dat je een spanning meet of spanningsverschil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij spanning gaat het PER DEFINITIE om een verschil. Je kunt het wel een beetje vergelijken met een waterpeil. Er bestaat nergens in het heelal een absoluut waterpeil (dat is bij snelheid en temperatuur wel anders). Dus daarom geef je bij een waterstand altijd de stand ten opzichte van een andere stand aan. Je zegt dan bijvoorbeeld; boven of onder de zeespiegel, boven of onder NAP, boven of onder het grondwaterpeil. Je wil namelijk weten of je polder, je kelder o.i.d. onder dreigt te lopen of niet, of je wilt in een toeristenfolder indruk maken over de enorme hoogte van de waterval... of je wilt stroom opwekken via een stuwdam. In dat geval interesseert het je niks hoe hoog het water ten opzicht van een 'vast punt' zou staan, maar alleen wat het hoogteverschil is tussen het stuwmeer en de rivier eronder.

Bij spanning is het net zo. Spanning zorgt ervoor dat elektronen van de ene plek naar de andere willen stromen, en je wilt graag weten hoe sterk die stroom is als je 'iets' tussen die ene plek en de andere zet. Dat 'iets' kan een apparaat zijn, een koperdraad, een plasje water of (bijvoorbeeld) een mens.
Nu hangt de stroomsterkte ook nog erg af van de weerstand: een koperdraad laat de elektronen makkelijk door, terwijl een houten pollepel zowat niks doorlaat (dat is dan een isolator en geen geleider). Maar toch zul je niet graag een potentiaalverschil van 10.000 Volt overbruggen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt wel spanning "meten", en wel met een elektrometer.
Daarmee kun je de afstotende kracht meten die twee gelijksoortige ladingen op elkaar uitoefenen.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan meet je hoeveelheid lading....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies! Daarmee meet je het elektrisch potentiaal. Spanning is de officiële term voor potentiaalVERSCHIL.
Komt mijn jip & janneke uitleg zonder verschil is er geen spanning.

(lach maar en druk op min als je het niet snapt)

2 mensen wonen in een rood ingericht huis en de vrouw wil een rood bankstel de man zegt ja het maakt geen verschil alles rood. 'prima geen spanning'

2 mensen wonen in een hans en grietje huis zij wil een rode bank van stof hij een zwarte van leer dat verschil kan je 2 huizen verderop meten met je oren. (ruzie van verschil en aanwezige spanningen)

geen verschil geen spanning