wat voor machine is dit? zie foto

kan iemand mij vertellen wat dit voor apparaat is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
jc54
6 jaar geleden
Lijkt mij een emailleeroven of een pottenbakkersoven of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat gevoel heb ik ook, maar zijn die wanden meestal niet dikker?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
keramiek oven.?

Het beste antwoord

Dat is een zogenaamde autoclaaf. Hierin kun je onder druk, of gebrek aan druk bijvoorbeeld gelamineerd koolstofvezel bakken (zie bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
ik zat inderdaad ook aan een oude autoclaaf te denken.
Maar een autoclaaf wordt voornamelijk gebruikt om instrumenten te steriliseren
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Maar een autoclaaf wordt voornamelijk gebruikt om instrumenten te steriliseren"
True, maar die zien eruit als een grote magnetron. Dit is duidelijk een industriële autoclaaf voor verhitten van objecten onder vacuum of hoge druk. Multiplex wordt bijvoorbeeld op deze manier vervaardigd om lijm onder druk te laten uitharden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hier wordt ik blij van! hij wordt door een derde omschreven als mogelijk reinigingsketel, maar hier twijfel ik aan
ronron1212
6 jaar geleden
Op het plaatje van jou staat toch iets anders dan op het plaatje van de vraagsteller @Buurmannetje
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is het volgens jou dan ronron1212?
ronron1212
6 jaar geleden
@Buurmannetje dat weet ik niet anders zou ik wel reageren. Maar het gaat me om jou plaatje dat lijkt niet.
Thecis
6 jaar geleden
@buurmannetje
Ik ken de autoclaaf alleen van het steriliseren. En die komen in alle soorten en maten. Binnen de farmaceutische industrie is het heel normaal om allerlei zaken te steriliseren, ook in bulk. Dus een autoclaaf met een inhouden van 2 m3 is absoluut geen uitzondering, maar dat zou ik toch niet een grote magnetron omschrijven...
De autoclaven bij de tandarts of huisarts zien er overigens wel zo uit, Ik wist echter niet dat een autoclaaf ook gebruikt wordt om onder druk materialen uit te laten harden. Weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Maar het gaat me om jou plaatje dat lijkt niet."
Het ging er in dat plaatje om dat naast wat Thecis zei over autoclaven om te steriliseren er ook hele grote autoclaven zijn waarin je niet steriliseert maar gelamineerde producten laat uitharden onder druk zoals koolstofvezel panelen voor luchtvaart of voor knetterharde multiplex, dat die foto er niet exact op lijkt doet niets af aan het principe.
ronron1212
6 jaar geleden
@Buurmannetje je hebt het enige antwoord op de vraag. Dus bij mijn gaat het om jou plaatje. Wat Thecis zegt is ook een reactie op jou antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212: Ja maar jij zet vraagtekens bij mijn antwoord zonder zelf te weten hoe een autoclaaf er dan wel uit hoort te zien. Thecis, kent de autoclaaf alleen vanuit het laboratorium en wist niet dat deze ook voor andere doeleinden dan sterilisatie werd gebruikt. Dus als jij stellig zegt, nee dat is het niet, hoe kun je dat dan beweren als je zelf zegt niet te weten wat het is?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik zeg dat het kluis is. Die is opgevist uit de Titanic ;-)
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Overigens dit plaatje lijkt beter.
Daar gaat het ook om een autoclaaf. https://www.tripadvisor.com.au/LocationPhotoDirectLink-g552103-d268721-i70905598-Manly_Quarantine_Station-Manly_Greater_Sydney_New_South_Wales.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een autoclaaf verhit, waarbij de druk (voornamelijk) door wat er in verhit wordt opgebouwd wordt. Een snelkookpan is ook een autoklaaf, net als dit apparaat.
ronron1212
6 jaar geleden
@Buurmannentje ik zeg alleen maar dat het plaatje er anders uit ziet ik geef geen oordeel zeg ook niet dat ik het weet.
LeonardN
6 jaar geleden
+Ook voor het plaatje van HeerVoldemort