"Maar een autoclaaf wordt voornamelijk gebruikt om instrumenten te steriliseren" True, maar die zien eruit als een grote magnetron. Dit is duidelijk een industriële autoclaaf voor verhitten van objecten onder vacuum of hoge druk. Multiplex wordt bijvoorbeeld op deze manier vervaardigd om lijm onder druk te laten uitharden.
21 december 2017 16:27
hier wordt ik blij van! hij wordt door een derde omschreven als mogelijk reinigingsketel, maar hier twijfel ik aan
@buurmannetje Ik ken de autoclaaf alleen van het steriliseren. En die komen in alle soorten en maten. Binnen de farmaceutische industrie is het heel normaal om allerlei zaken te steriliseren, ook in bulk. Dus een autoclaaf met een inhouden van 2 m3 is absoluut geen uitzondering, maar dat zou ik toch niet een grote magnetron omschrijven... De autoclaven bij de tandarts of huisarts zien er overigens wel zo uit,
Ik wist echter niet dat een autoclaaf ook gebruikt wordt om onder druk materialen uit te laten harden. Weer wat geleerd.
" Maar het gaat me om jou plaatje dat lijkt niet." Het ging er in dat plaatje om dat naast wat Thecis zei over autoclaven om te steriliseren er ook hele grote autoclaven zijn waarin je niet steriliseert maar gelamineerde producten laat uitharden onder druk zoals koolstofvezel panelen voor luchtvaart of voor knetterharde multiplex, dat die foto er niet exact op lijkt doet niets af aan het principe.
22 december 2017 00:51
@Buurmannetje je hebt het enige antwoord op de vraag. Dus bij mijn gaat het om jou plaatje. Wat Thecis zegt is ook een reactie op jou antwoord.
@ronron1212: Ja maar jij zet vraagtekens bij mijn antwoord zonder zelf te weten hoe een autoclaaf er dan wel uit hoort te zien. Thecis, kent de autoclaaf alleen vanuit het laboratorium en wist niet dat deze ook voor andere doeleinden dan sterilisatie werd gebruikt. Dus als jij stellig zegt, nee dat is het niet, hoe kun je dat dan beweren als je zelf zegt niet te weten wat het is?
22 december 2017 04:43
Ik zeg dat het kluis is. Die is opgevist uit de Titanic ;-)
Overigens dit plaatje lijkt beter. Daar gaat het ook om een autoclaaf.
https://www.tripadvisor.com.au/LocationPhotoDirectLink-g552103-d268721-i70905598-Manly_Quarantine_Station-Manly_Greater_Sydney_New_South_Wales.html
Een autoclaaf verhit, waarbij de druk (voornamelijk) door wat er in verhit wordt opgebouwd wordt. Een snelkookpan is ook een autoklaaf, net als dit apparaat.
22 december 2017 10:21
@Buurmannentje ik zeg alleen maar dat het plaatje er anders uit ziet ik geef geen oordeel zeg ook niet dat ik het weet.