Gaat het UV licht van de zon door je oogleden heen?

Zat net met mijn ogen dicht van het zonnetje te genieten. En toen kwam ik op twee vragen. Hier is er één.
UV licht is schadelijk voor je ogen. Je oogleden zijn erg dun. Gaat het UV licht van de zon door je oogleden heen en beschadigd dus op deze manier onbewust toch je ogen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Nee uv licht is het licht dat het eerst afgeremd wordt... Gewoon licht gaat door een ruit, uv-licht niet...
dat komt omdat uv-licht de hoogste energie heeft, dus ook het meeste last van storingen van buitenaf... Infro-rood licht dringt heel ver in de huid door zelfs...

Je ooglid-dikte wordt dunner hoe ouder dat je wordt, net zoals de rest van de huid... Dus als baby werd het helemaal donker bij het sluiten van je ogen en als je heel oud wordt is de huis zo dun dat je behoorlijk veel licht binnen krijgt met gesloten ogen...

Nee het beschadigt niet je ogen... Ga maar weer naar buiten en geniet maar lekker door...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

http://www.e-gezondheid.be/uv-stralen-ogen-schaden/zicht-oog-25-224-14606.htm

Het is wel verstandig om je ogen te beschermen tegen UV stralen. Een goede zonnebril met een hoog UV filter beschermt je ogen en je oogleden.

Zonnebrillen zonder UV filter (met name de zgn. kinderzonnebrilletjes ! zijn extra gevaarlijk omdat ze dus wel de lichtintensiteit weghalen waardoor de iris zich vergroot echter gaat er zo veel meer UV naar binnen).

http://www.e-gezondheid.be/zon-bescherm-uw-ogen/zicht-oog-25-224-14467.htm
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als dat zo was liepen er heel wat zonnebaders met de blaren op hun netvlies.