Aan de loefzijde komen de wolken die door de berg omhoog worden gestuwd. Hoe hoger hoe kouder en hoe minder water de wolk kan bevatten. Dit water komt er uit als regen en tegen de tijd dat de wolk de berg over is, is het water eruit. Aan de andere kant is het daarom gemiddeld veel droger.

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. Welke kant de loefzijde is, is per defintie de kant waar gemiddeld de meeste wind vandaan komt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik heb dit jaar in de Zwitserse Alpen ook goed kunnen ondervinden wat het betekent om aan de regenkant (Bern) en aan de zonkant (Wallis) te zitten. Vooral in Wallis was het spectaculair om hele donkere lucht te zien aankomen in de verte en een paar uur later was er niets meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk met plaatje erbij +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het plaatje erbij is het duidelijk.

Andere antwoorden (5)

De wolken komen van de loefzijde... de hoe meer loef een kant is hoe meer regen er valt...

Toegevoegd na 1 uur:
aan de loefzijde, de kant waar de wind vandaan komt, wordt de lucht omhoog gestuwd... tegen de berg omhoog... daarboven koelt de lucht sterk af, kan daardoor minder waterdamp blijven bevatten en moet de waterdamp loslaten... die komt dan zomaar naar beneden gevallen in de vorn van regen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loefzijde, hier wordt de wind de berg opgeduwd zeg maar, en dan krijg je een soort stuwingsregen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Lucht stijgt en koelt af en zo krijg je neerslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De loefzijde is de regen kant, oftewel stuwing regen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kant van de berg waar de wind de wolk tegenaanduwt daar valt de meeste regen,omdat de wolk door het water wat deze bevat zwaarder is en over de helling gestuwd moet worden waardoor deze nog meer gecomprimeerd word waarbij een verzadiging optreed waarna er water uirtvalt,dan heb je regen ,aan de andere kant van de berg is de wolk weer lichter omdat de regen eruit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is al gegeven en daar stem ik mee in..
Een goed voorbeeld is Bergen, Noorwegen. Die stad ligt aan de loefzijde van de bergketen Fjällen. Daar schijnt het bijna 300 dagen per jaar te regenen.
In Zweden, Stockholm (ljizijde van dezelfde bergketen), heerst een droog climaat. Daar kan je 's-winters bij -10ºC nog in je hemdsmouwen naar buiten gaan, Dat moet je in Nederland eens proberen bij +3 graden, met ons vochtige climaat!
Het effect van de afkoeling van opstijgende lucht (kouder, minder luchtdruk naarmate de lucht hoger komt) heet adiabatische afkoeling.