Kan (zonne)warmte gebruikt worden om meer wolken te maken om de aardse opwarming te verminderen?

Stel dat er meer oceaanwater wordt verdampt dmv (zonne) warmte, een natuurlijk proces versnellen dus. Het zoutere water blijft dan in de oceaan, wat ook kan helpen tegen het extra zoete smeltwater aan de polen.
(daar waar het geen kwaad kan / voordelig is meer regen te krijgen).
Hoe miniem ook zou dit haalbaar zijn om een positief effect te hebben?

Toegevoegd na 1 uur:
Het is idee is dan dat een wolk meer zonnestraling reflecteert dan geen wolk.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een goed verhaal over de wolken vind je op:
http://www.art-of-thunders.nl/products/hoe-ontstaan-wolken-en-wat-zijn-de-betekenissen-/
De wolken kun je echter niet gebruiken om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Als ze te koud worden regenen ze uit; als het te warm wordt verdampen ze weer tot stoom en wordt de atmosfeer nog vochtiger.
Als het water van de oceaan verdampt krijg je vochtige lucht (die je ook goed kunt voelen op een benauwde dag). Als die vochtige lucht opstijgt koelt hij af en vormt dan condens (de wolken). Héél hoog in de atmosfeer vriest het en bestaan de wolken uit ijskristallen (Cirruswolken).
De vochtige lucht houdt veel meer warmte vast dan droge lucht. Ga maar na de droge lucht in een sauna van 100 graden en de stoom in een Turks stoombad van 60 graden Beiden voelen bijna even warm.
De opwarming van de Aarde is dus een gegeven, dat alleen bestreden kan worden door alle broeikasgassen te vermijden.
En let op: Broeikasgas is ook afgeleid van de broeikas met de vochtige warme lucht.

Toegevoegd na 1 uur:
Ondanks de toevoeging aan de vraag blijft het antwoord hetzelfde.