Zaterdag (als je op die site in de bron kiest voor 'January', '00', '01' en op 'Make calendar' klikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een site gevonden die ook zaterdag zegt (timeanddate.com/calendar).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij 365 dagen na de afspraak de jaartelling te beginnen. Een baby doet er 365 dagen over om 1 jaar te worden.

Toegevoegd na 44 minuten:
De 'Christelijke' jaartelling is pas in het jaar 532 ontstaan
Onze huidige kalender is de Gregoriaanse kalender, die het geboortejaar van Jezus Christus aanduidt als het begin van de jaartelling. Tot het jaar 1582 werd gewerkt met de Juliaanse kalender, die eveneens op dit principe gebaseerd was. Pas rond eht jaar 532 ontstond het idee voor een kalender waarbij jaren worden genummerd vanaf de geboorte van Christus. Sinds 731 worden de jaren voor het begin van de jaartelling negatief genummerd.

Toegevoegd na 47 minuten:
De christelijke jaartelling zal ongetwijfeld op een "Zondag" zijn begonnen, voor andere religies gelden andere belangen:

Joodse jaartelling, vanaf 3761 v.Chr.
Chinese jaartelling, vanaf 2697 v.Chr.
Boeddhistische jaartelling, vanaf 543 v.Chr.
Seleucidische jaartelling, vanaf 312 v.Chr.
Thaise jaartelling
Ethiopische jaartelling, vanaf 8 n.C.
Diocletiaanse jaartelling, vanaf 284 n.C.
Islamitische jaartelling, vanaf 622 n.C.
Japanse jaartelling, vanaf 1989 n.C. (vanaf elke troonsbestijging van de keizer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke dag dan?
ItisILeClerc
13 jaar geleden
als je 365 dagen wacht, begint jaar 2 al
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En welk levensjaar is dat van de baby, van 0 tot 1? Juist, dat is baby's jaar 1. Dat ermee eindigt dat baby 1 jaar oud wordt, waarop jaar 2 begint.
Dit vond ik op internet. Jaren hadden ook steeds een verschillend aantal dagen waardoor het waarschijnlijk altijd een gok zal blijven welke dag nu echt dag 1 was.

In de loop van de geschiedenis zijn verspreid over de wereld vele verschillende jaartellingen uitgedacht.
De jaartelling die wij tegenwoordig hanteren, is de christelijke jaartelling. Deze werd in de 6e eeuw n.Chr. ontworpen door de Scythische monnik Dionysius Exiguus als hulpmiddel bij de paastabel die hij in opdracht van paus Johannes I maakte. In deze paastabel werd voor een periode van 95 jaar berekend op welke dag paaszondag viel.
Dionysius liet zijn jaar beginnen in wat volgens hem het jaar van de incarnatie van Jezus was. Later historisch onderzoek heeft echter uitgewezen dat Jezus ergens tussen 8 en 2 v.Chr. geboren moet zijn.

Het ijkpunt voor het begin van de jaartelling is het begin van het jaar 1. Het begin is dus geen jaar, maar een tijdstip. Daarom is er ook geen jaar nul; het jaar -1 (= 1 v.Chr.) wordt gevolgd door het jaar + 1 (= 1 n.Chr.)

Pas in de 8e eeuw vond de christelijke jaartelling meer algemene ingang. Dat gebeurde onder invloed van de Angelsaksische monnik en geleerde Beda Venerabilis (ca. 673-735) die twee gezaghebbende handboeken over tijdrekening voor gebruik in de kerk schreef en een grote paastabel maakte, waarin voor een veel langere reeks van jaren de datum van paaszondag werd berekend.
Pas in de tiende eeuw werd de christelijke jaartelling voor het eerst gebruikt voor het dateren van een pauselijk document (namelijk in 967); pas in de tweede helft van de elfde eeuw nam de kerk van Rome de christelijke jaartelling definitief in gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de bron? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kon of de bron of het verhaal kopieren :-). Ik zoek het straks nog even voor je op. Eerst even Ajax kijken nu :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://ibi.bibliotheek.nl/opgelostevragen/vid/816/wie_heeft_onze_jaartelling_ingesteld_zoals_wij_die_kennen de bron :)
volgens de eeuwigdurende kalender op donderdag.