Wat is een hunnebed?

Ik weet dat het opeengestapelde stenen zijn. Maar is het een graf, heksenkring of totaal iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een graf.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is trouwens hunebed, dus met 1 n.

Ze werden gemaakt door een volk dat door onderzoekers het trechterbekervolk genoemd werd. Die onderzoekers vonden namelijk bij opgravingen veel trechtervormig serviesgoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (3)

Een prehistorisch graf. Er zat oorspronkelijk ook een heuvel van aarde overheen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo werden ze gemaakt:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hunebed was vroeger een grafmonument, waar mensen werden begraven. Een hunebed is een groepsgraf. Nu is daarvan alleen nog een stapel stenen van over, maar vroeger zat er nog laag aarde overheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vroeger waren de hunebedden grafmonumenten. Daarin lagen meerdere mensen begraven. Een hunebed is een groepsgraf. Nu zijn daarvan maar een hoop stenen over, maar vroeger zat er een laag aarde over heen en was het graf mooi afgewerkt. Het leek toen op een heuvel. Waarschijnlijk zijn er wel meer dan honderd hunebedden in Nederland geweest. Hiervan zijn er maar 54 over. Er staan er 52 in Drenthe en 2 in Groningen. Het grootste staat in Borger.