Is de pH in het equivalentiepunt altijd 7 bij zuur-base titraties?

Ik zit even met een kronkel.
Wanneer je een zuur-base reactie gaat titreren, is het equivalentiepunt dan altijd bij pH = 7?

Zo niet, graag een voorbeeldje.

Toegevoegd na 47 minuten:
De kronkel is als volgt:

wanneer je een sterk of zwak zuur hebt, en je titreert dit met een sterke base (kan natuurlijk ook andersom), neutraliseer je in feite. Wanneer het omslagpunt er is, is wanneer al het zuur met de base gereageerd heeft. Dit zou betekenen dat je oplossing neutraal is, ofwel pH = 7

Waar gaat het mis?

Thecis
8 jaar geleden
10.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
volgens mij is dit bij het omslagpunt van de stof die je gebruikt voor de kleuromslag, dit kan bij een andere pH zijn.
Maar het is al lang geleden dat ik titratie heb gedaan.
Thecis
8 jaar geleden
@Ritsuka,
De indicator gebruik je alleen maar om het visueel te kunnen maken.
En ja, er zijn allerlei indicatoren voor verschillende pH ranges, daarom twijfel ik ook zo. De beredenering die ik heb, gaat mis. Vandaar de vraag.

Het beste antwoord

- titraties van een sterk zuur met een sterke base hebben eind pH = 7
- titraties van een sterk zuur met een zwakke base hebben eind pH < 7
- titraties van een zwak zuur met een sterke base hebben eind pH > 7

Bron: http://www.daanvanalten.nl/scheikunde/trefwoorden/zuurbasetitratie_0909.html

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij het equivalentiepunt krijg je een zoutoplossing. Het zout is samengesteld uit het anion van het gebruikte zuur en het kation van de gebruikte base. Het opgeloste zout en sommige omgevingsfactoren hebben invloed op de zuurgraad. Daarom ligt het equivalentiepunt niet altijd bij pH 7. De gebruikte reagentia bepalen daarom welke indicator het meest geschikt is om het equivalentiepunt vast te stellen.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuur-basetitratie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor het uitvlechten van mijn kronkel. Had inderdaad de sterke zuren en basen in gedachten en totaal er overheen gekeken dat zwakke zuren / basen een ander evenwicht hebben waardoor je niet op pH 7 uit komt. Dank.