Engeland is net als Wales en Schotland een soort eigen land om het zo maar ff te zeggen. En het Verenigd Koninkrijk is Wales Schotland enz. bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Engeland in combinatie met Schotland en Wales wordt Groot Brittannië genoemd, Groot Brittannië is het oostelijke deel van Verenigd Koninkrijk

het zijn dus gedeeltes van elkaar :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Engeland is alleen Engeland.
Groot Brittannie is het hele "eiland" waarop Engeland, Wales & Schotland liggen.
Verenigd Koninkrijk is Groot-Brittannië + Noord Ierland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Kleine aanvulling: vaak gebruiken mensen de naam Engeland als ze eigenlijk Verenigd Koninkrijk bedoelen, omdat lang niet iedereen het verschil kent. Dus als iemand het heeft over Engeland, wil dat niet per se zeggen dat diegene ook alleen Engeland bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een aanvulling:
Politiek wordt Groot-Brittannië ook wel de combinatie van Engeland, Schotland en Wales genoemd, en daarmee wordt een aantal kleinere eilanden ook tot Groot-Brittannië gerekend zoals Wight, Anglesey, de Scilly-eilanden, de Hebriden, de Orkney-eilanden en de Shetlandeilanden
Bij het Verenigd Koninkrijk horen óók de 'overzeese gebiedsdelen':
Anguilla, Bermuda, Brits Antarctisch Territorium, Britse Maagdeneilanden, Brits Territorium in de Indische Oceaan, Kaaimaneilanden, Falklandeilanden, Gibraltar, Montserrat, Pitcairneilanden, Sint-Helena, Ascension en Tristan da Cunha, Sovereign Base Areas of Akrotiri and Dhekelia, Turks- en Caicoseilanden, Zuid-Georgië en de Zuidelijke Sandwicheilanden
(zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Britse_overzeese_gebieden )

En om het nog verwarrender te maken, heb je ook nog het Gemenebest van Naties, Commonwealth of Nations, vroeger Brits Gemenebest:

* Antigua en Barbuda sinds 1 november 1981
* Australië sinds 11 december 1931
* Bahama's sinds 10 juli 1973
* Bangladesh sinds 18 april 1972
* Barbados sinds 30 november 1966
* Belize sinds 21 september 1981
* Botswana sinds 30 september 1966
* Brunei sinds 1 januari 1984
* Canada sinds 11 december 1931
* Cyprus sinds 13 maart 1961
* Dominica sinds 3 november 1978
* Fiji sinds 10 oktober 1970 (geschorst sinds 2006)
* Gambia sinds 18 februari 1965
* Ghana sinds 6 maart 1957
* Grenada sinds 7 februari 1974
* Guyana sinds 26 maart 1966
* India sinds 15 augustus 1947
* Jamaica sinds 6 augustus 1962
* Kameroen sinds 13 november 1995
* Kenia sinds 12 december 1963
* Kiribati sinds 12 juli 1979
* Lesotho sinds 4 oktober 1966
* Malawi sinds 6 juli 1964
* Maldiven sinds 9 juli 1982
* Maleisië sinds 16 september 1963
* Malta sinds 21 september 1964
* Mauritius sinds 12 maart 1968
* Mozambique sinds 13 november 1995
* Namibië sinds 21 maart 1990
* Nauru sinds 1 november 1968
* Nieuw-Zeeland sinds 11 december 1931
* Nigeria sinds 1 oktober 1960
* Pakistan sinds 14 augustus 1947
* Papoea-Nieuw-Guinea sinds 16 september 1975
* Rwanda sinds 28 november 2009
* Saint Kitts en Nevis sinds 19 september 1983
* Saint Lucia sinds 22 februari 1979
* Saint Vincent en de Grenadines sinds 27 oktober 1979
* Samoa sinds 28 augustus 1970
* Seychellen sinds 29 juni 1976
* Sierra Leone sinds 27 april 1961
* Singapore sinds 15 oktober 1965
* Solomoneilanden sinds 7 juli 1978
* Sri Lanka sinds 4 februari 1948
* Swaziland sinds 6 september 1968

Verder in reactie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* Tanzania sinds 26 april 1964
* Tonga sinds 4 juni 1970
* Trinidad en Tobago sinds 31 augustus 1962
* Tuvalu sinds 1 oktober 1978
* Oeganda sinds 9 oktober 1962
* Vanuatu sinds 30 juli 1980
* Zambia sinds 24 oktober 1964
* Verenigd Koninkrijk sinds 11 december 1931
* Zuid-Afrika sinds 11 december 1931 Voormalige leden * Ierland van 11 december 1931 tot 18 april 1949
* Zimbabwe van 1 oktober 1980 tot 7 december 2003 http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemenebest_van_Naties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, meestal geef je wel zinnige antwoorden, maar ik vind dat je hier toch wel de plank mis slaat. Want: a) Geeft dit niet aan wat het verschil is tussen de 3 genoemde entiteiten. b) Behoren al die gebieden niet tot het VK, maar vallen ze slechts onder de soevereiniteit van het VK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn b) opmerking staat overigens in je eigen link (1e).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De genoemde overzeese gebieden maken GEEN deel uit van het Verenigd Koninkrijk. Zij vallen slechts onder de soevereiniteit ervan. Koningin Elizabeth II is wel de koningin van deze landen.
Engeland is gelijk aan Groot Brittannië. En Engeland maakt deel uit van het Verenigd Koninkrijk