regent het op de noordpool?

In de woestijn regent het niet vaak. Dat komt doordat de wolken daar bijna geen waterdruppels meer hebben. Is dat op de noordpool ook zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

Nee. Regenen doet het er niet. Sneeuwen en hagelen daarentegen weer wel.

Klimaat

Gem neerslag mm per maand (jan - dec)

16 10 12 8 15 34 43 42 29 22 20 18
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de buurt van de Noordpool regent het niet vaak ,moet je tegenwoordig zeggen.
Het is een rariteit , maar het gebeurt.
Een vermoeden is dat door de opwarming van de Aarde het minder en minder zeldzaam zal worden.
Dus toch vooral sneeuw , bevroren regen en hagel op dit moment
Opmerking: In de Noordpoolgebied is het relatief droog met een paar uitzonderingen (bijv Spitsbergen) …doch dient opgemerkt dat door de opwarming de laatste tientallen jaren ,de neerslag met 20% is toegenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat het daar wel eens regent, misschien in de vorm van ijzel of misschien ook wel in de vorm van echte regen. Op Spitsbergen, dat nog wel een eind van de noordpool ligt, was het vorige eeuw in het etmaal in juli zo'n plus 5 graden C. Misschien is het door de opwarming van de aarde nog wat warmer. Maar ook zonder die opwarming dooit het er in juli vaker dan het er vriest in juli. Verder zijn daar in de zomer grote temperatuurverschillen, soms ver onder het gemiddelde en soms ver boven het gemiddelde. Ik denk, dat warme lucht nog verder kan doorstoten naar het noorden. Ik denk, dat de noordpool daar ook een vleugje van kan meekrijgen. De zon staat dan op een hoek van meer dan 20 graden (niet te verwarren met de temperatuur) ten opzichte van de horizon, hoger dan bij ons in december en dan 24 uur achter elkaar. Wel is er een dikke ijslaag. Dat zal de zaak wel koud houden. Maar de lucht erboven kan denk ik best warmer zijn.