Waarom zijn tijdzones soms kronkelig?

Tijdzones zijn soms kaarsrecht maar soms ook erg kronkelig, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (4)

Omdat het onpraktisch is om binnen provincie- of kantongrenzen van een land verschillende tijden te hebben. Dan kan je het beter per gebied laten lopen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, vaak lopen de tijdzone grenzen langs landsgrenzen. Ook zijn er landen er voor kiezen om iets andere tijd aan te houden dan men zou verwachten op basis van hun lengtegraad,
Grenzen tussen landen volgen vaak topologische grenzen, die in de werkelijkheid ook echt aanwezig zijn, zoals bijvoorbeeld rivieren of bergtoppen. Soms zijn grenzen tussen landen ontstaan door allerlei herindelingen en mini-oorlogen in het verleden. Soms zijn ze kaarsrecht. Dat zie je vooral bij landen die ooit gekoloniseerd zijn (landen in Afrika, de staten van de VS).

De grenzen tussen de tijdzones volgen meestal de landsgrenzen of, als dat niet past, de grenzen tussen staten (zoals b.v. in de VS). Als die grenzen kronkelig zijn, is de grens van de tijdzone ook kronkelig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In theorie zou je de aarde in 24 tijdzones kunnen verdelen van elk 15° breed. Maar in de praktijk is dat niet handig. China is een voorbeeld van een land dat één tijdzone heeft met als doel het land te verenigen.
Sommige landen willen graag in één tijdzone met een ander land waar ze veel mee samenwerken. Zo heeft Maleisie (Oost en West Maleisie) dezelfde tijd als China. Maar Indonesie wil zich onderscheiden van Maleisie en kiest dus voor een eigen tijdzone.
Het zijn dus politieke beslissingen.
Alleen in heel dunbevolkte gebieden (Australie) of in de oceaan vind je kaarsrechte tijdzones.
Overigens gebruiken moslims heel precieze mini-tijdzones. De gebeden moeten exact op het juiste moment worden gedaan, dus 10 km naar het westen beginnen ze een minuutje later.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan de tijdzones snel bekijken op Tijdzones.net