Wat is het grootste land dat ooit bestaan heeft?

Nu is dat Rusland, de vorige eeuw was dat de Sovjet Unie.
Maar daarvoor Het Engelse Empire, Het Spaanse Rijk (met de Zuid Amerikaanse koloniën), het Romeinse Rijk of toch een ander?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Wanneer we spreken over de recente geschiedenis dan was de USSR (met inbegrip van Rusland) het grootste land met een oppervlakte van meer dan 22.500.000 km².
Wanneer je kolonies , kroonkolonies en protectoraten wil meerekenen was dat inderdaad het Britse Rijk in volle glorie: 35.000.000 km² en meer.Ook Het Spaans imperium , Het Frans Imperium en Portugal met koloniën waren op bepaalde momenten zeer groot.
De vroegere rijken ondervinden oneerlijke concurrentie bij de jongere , omdat vóór 1850 de wereld nog niet volledig ontdekt was.Vóór +-1500 waren en Amerika en Oceanië en het binnenland van Zwart Afrika , plus delen van Zuid Azië nog volledig blinde vlekken.
Grote rijken waren o.a. Het Perzische Rijk onder Alexander
Het Turkse Rijk
Bij de Mongolen spreken we liever over veroveringen ... die enorm waren ( die hadden geen belang bij territoriale controle , maar veroorzaakte grote volksverhuizingen).
In de context van de toen bekende wereld was het Romeinse Rijk (wel met strakke en 'lange stabiele' structuur ) enorm groot in ons deel van de Aarde.

Toegevoegd na 8 minuten:
Veroveringen: Mongolen waren nomaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ondanks het feit dat ze weinig in aantal waren ten tijde van de hoogtijdagen van het Mongoolse Rijk (ongeveer 200.000), speelden de Mongolen een belangrijke rol in de wereldgeschiedenis. Onder het leiderschap van Dzjengis Khan ontstond het grootste rijk in de geschiedenis dat zich uitstrekte over 35 miljoen km² en meer dan 100 miljoen mensen telde. Eens beheersten de Mongolen het grootste gedeelte van China, Korea, Afghanistan, Georgië, Armenië, Rusland, Hongarije en de tussenliggende landen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Britse rijk onder George V. Dit bereikte in 1921 haar grootste omvang van bijna 37.000.000 vierkante kilometer.
Bijna een kwart van het landoppervlak van de aarde! Het was daarmee het grootste wereldrijk dat ooit op aarde heeft bestaan.
13 jaar geleden
de wereld wij hebben de landen gemaakt en de daarbij behorende grensen getrokken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat door de mens als het grootste land is beschouwd weet ik niet.
Strikt genomen is het grootste land alle werelddelen bij elkaar geweest. In de loop van de aardse geschiedenis zijn de continenten uit elkaar gedreven, een proces dat nog steeds gaande is. Over miljoenen jaren zullen de ons nu bekende werelddelen anders van vorm zijn en een andere positie innemen.