nou dat heeft te maken met de aantrekking van de zon... de zon en de aarde zijn constant in een gevecht, de zon wil met haar sterke zwaartekracht eigenlijk de aarde naar haar toe trekken.
de aarde draait rond de zon en net als dat trucje met het water in de emmer eigenlijk naar buiten slingeren ....centrifugale kracht.

nou als de aarde richting de zon gaat... gaat hij wat sneller waardoor hij wat verder uitschiet en dan dat ovaal maakt

een echte ronde "baan"is zeldzaam daar zijn specifieke omstandigheden voor nodig als je zelf wilt proberen hier een leuke orbit simulator
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@elder161J
Dat wordt wel degelijk gezegd ! Quote uit het antwoord: "nou als de aarde richting de zon gaat… gaat hij wat sneller waardoor hij wat verder uitschiet en dan dat ovaal maakt" @iedereen
Overigens is dit wel degelijk een deel van het goede antwoord. Plus.
Ook verstorende effecten van andere planeten hebben invloed maar die effecten hebben invloed op de snelheid van de aarde in haar baan. Het is maar net op welk punt je de redenering begint. Plus van mij !
Kepler zegt dat planeten in een ellipsvormige baan om de Zon bewegen. De planeetbanen veranderen bovendien van ellipsvormig naar cirkelvormig en terug.
Dit gebeurt dus ook voor de Aarde; de excentriciteit van een planeetbaan is niet constant. Die van de Aarde verandert waarschijnlijk met een periode van ongeveer 100.000 jaar tussen 0. en 0.06. Op dit moment is de excentriciteit 0.0167. Dit effect wordt veroorzaakt door interacties met de andere planeten. Doordat de Aarde ook de zwaartekracht van andere objecten dan de Zon 'voelt', is de zwaartekrachtswet niet precies 1/r21/r2, maar wijkt een beetje af. De Aarde wordt dus gestoord in haar baan om de Zon. De planeten wisselen onderling een beetje energie uit, waardoor de bindingsenergie van de Aardbaan een beetje verandert en daarmee de vorm van de baan.
Als je van natuurkunde houdt kijk dan verder op:
http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Planeten/003.html