In de regel gebruiken we hem voor mensen die zich heel stoer en heftig voordoen, (of er zo uitzien), maar eigenlijk heel lief of gevoelig zijn. Hij heeft een grote bek, maar een klein hartje.

Grappig genoeg kennen we ook de tegenovergestelde uitdrukking : een groot hart hebben. En in dit geval is de tegenstelling beslist niet het tegenovergestelde. Sterker nog, met een groot hart ben je ZO lief en meegaand, dat er daarin ruimte is voor een heleboel anderen.

Toch zit er een soort betekenisverschil ; 'hij heeft een grote bek maar ook een groot hart' werkt nét niet helemaal. En 'die vrouw doet zoveel voor anderen, ze heeft een heel klein hartje' raakt ook de essentie niet.

Ik hoop dat ik beide heb, afhankelijk van de omstandigheden ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha; kan gebeuren,hoor. In elk geval bedankt voor de toelichting ; dat scheelt weer een hoop gepieker ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuttige aanvulling. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien ik ook van plan was om het te hebben over het verschil tussen groot hart en klein hart, en jij dit ook gelijk aanhaalt vind ik dit een heel goed antwoord.

Andere antwoorden (7)

Als je eigenlijk heel gevoelig bent, maar je voor doet als iemand die emotioneel niet snel te raken is.

Je hebt een soort pantser om je heen, waardoor je je
gevoelige kant probeert te verbergen (meestal door
een grote mond). Ze zeggen vaak: "Een grote mond maar een héél klein hartje."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gezegd +1
Als je een muis bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Letterlijk"als je een klein hartje hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel grote mond over van alles en nog wat hebben: bijv doen alsof niets je raakt.
En dan vervolgens in tranen uitbarsten bij het zien van iets moois of heel lief/verzorgend tegen/voor iemand zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee wordt bedoeld dat je snel emotioneel wordt geraakt, dat je gevoelig bent, dat gebeurtenissen die andere mensen relatief koud laten op jou wel indruk maken. Meestal is dat om de tegenstelling aan te geven met je gedrag dat je gewoonlijk laat zien, dat kennelijk ongevoelig overkomt. Op het moment dat je je gevoelige kant toont, wordt dan gezegd dat je (toch) een klein hartje hebt. Mensen die dat zeggen, merken die tegenstelling op en uiten dat om aan te geven dat je weinig verschilt van andere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruwe bolster blanke pit

Hij denkt anders over
bepaalde dingen
hij is een ruwe bolster
blanke pit

Hij kan soms een grote
mond geven
maar is iemand waar een
klein hartje in zit

Hij doet heel brutaal
en heel stoer
hij is een ruwe bolster
blanke pit

Je moet hem eerst
leren kennen
geef hem ook die kans

Als je niet die moeite
wil nemen
dan heb je ook geen recht
van spreken
dat is wat ik vind althans

Ruwe bolster blanke pit
iemand waar veel liefde in zit

Geef hem de tijd om te laten
zien hoe hij werkelijk is
hij is een kanjer....
hij is echt niet mis
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in jou geval word er met dit kleine hartje bedoelt dat diegene zich veel groter voor doet dan wie diegene in werkelijkheid is.
en is de daadwerkelijke betekenis hier van dat hoe kleiner het hart hier bij word aan gegeven des te slechter die persoon in de werkelijkheid dit gevoel van een grote hart hebben onder zijn controle heeft. en is het woord ``hart``ook een synoniem voor ``emotie`` .