Is een gigantische "natuurramp" minder erg dan een enorme ramp waarbij omstandigheden het gevolg zijn van menselijk handelen?

"Pakistan" is , hoe erg het allemaal ook is , vooral een natuurramp. Wij zijn onderdeel van die natuur. Is een humanitaire catastrofe zoals nu in Pakistan , daardoor minder "erg".

Toegevoegd na 2 minuten:
Zonder te willen bagataliseren. Ik weet dat mensen nu verhongeren , sterven van kou , niet kunnen slapen omdat er "niets " meer is . Babies sterven , kinderen , ouderen , mannen en vrouwen . Langzame dood, vechten op leven en dood om de schaarse voedsel hulp , afschuwelijke situatie...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

als een ramp veel mensenlevens eist, dan is dat erg, heel erg. De afweging menselijk of natuurlijk doet daar niets aan af.
wel ben ik extra teleurgesteld in de mensheid, als de mens de reden/oorzaak is.
overigens zijn veel natuurrampen onverantwoordelijk groot door menselijk handelen danwel falen.
denk maar aan de aardbeving in China vorig jaar. Er vielen duizenden doden extra omdat gebouwen niet volgens de voorschriften waren gebouwd. honderden scholen (vol met kinderen) stortten daardoor in, terwijl dat niet nodig was geweest, als er wel volgens de voorschriften was gebouwd.
ook de ramp in Pakistan is voor een deel het gevolg van de activiteiten van de mens. ze hebben de rivier (waarvan bekend is dat die om de ongeveer 10 jaar extra groot en gezwollen is, te klein ingedijkt, waardoor hij dan het overtollige water niet kwijt kan. bovendien heeft de mens veel grond (die normaal een groot deel van de regen opvangt en opslaat) zodanig bewerkt, dat water meteen wegstroomt en daardoor in een keer een grote overlast vormt.
op kleinere schaal gebeurt dat nu ook in oost nederland met de Dinkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, beiden zijn even erg, een natuurramp overkomt je en een door menselijk handelen ramp is domme pech.
Die laatste kan erger worden gevonden als er opzet in het spel is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zware natuurrampen overtreffen in ernst en omvang wat wij als mensen kunnen veroorzaken.
Een aardbeving of een grote vulkaanuitbarsting hebben de kracht van vele waterstofbommen (soms wel duizenden.) wat zo ongeveer de grootste narigheid is die we zelf kunnen ontketenen.
Natuurrampen zorgen dat oogsten massaal mislukken waardoor de grote hongersnoden ontstaan.
Het laat ons zijn hoe nietig en kwetsbaar we eigenlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij persoonlijk is en ramp een ramp, maar ook ik ben geneigd geschokter te zijn als menselijk handelen de oorzaak is.

Maar als je naar de aandacht kijkt, die zoiets krijgt?

Dagelijks sterven er 5000 (1,8 miljoen per jaar) kinderen aan diarree omdat ze geen toegang hebben tot schoon drinkwater. Dit is een gevolg van menselijk handelen of het uitblijven daarvan. Gezien de aandacht daarvoor in de media is dit blijkbaar minder erg dan de watersnood in Pakistan.