wanneer is iets rechtvaardig?

Ik vroeg me af hoe iemand precies kan oordelen over wat de bepaalde straf moet zijn voor een misdaad en of er wel een straf moet worden gegeven. Zo was er vroeger vaak een regel 'een oog voor een oog' en als je iets stal werd je hand afgehakt. Tegenwoordig word je op een andere manier gestraft namelijk vaak door gevangenisstraf. Wanneer heeft iemand het recht om iemand te straffen en wat voor persoon heeft dat recht en aan wat voor regels moet de straf voldoen. kort gezegd 'wanneer is iets rechtvaardig'
Sorry als het te vaag is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Filosofie
2.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"en aan wat voor regels moet de straf voldoen." Is misschien een van de betere vragen om een antwoord op te geven (de rest is allemaal mening). Landen die zich zoveel mogelijk houden aan internationale verdragen zullen afzien van lijfstraffen bijvoorbeeld.
https://www.amnesty.nl/mensenrechten/encyclopedie/lijfstraffen En zo zullen er veel meer regels zijn.

Antwoorden (2)

Als iemand vindt dat de strafmaat overeenkomt met de zwaarte van de misdaad. Dat is in eerste instantie het oordeel van de rechter, maar ieder ander kan het onrechtvaardig vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@leon2772
En wat de regels betreft waaraan die straf moet voldoen: die zijn vastgelegd in het strafrecht.
In Nederland worden schuld en straf vastgesteld door een rechter.

Daarbij gaat die echter uit van de Wet, in dit geval het wetboek van strafrecht. Daarin zijn de strafbare feiten opgesomd en staat ook de strafmaat die bij een misdrijf hoort. Daaraan moeten de rechters zich houden.

Voorbeeld: Artikel 287
Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Wetten worden gemaakt door de Staten-Generaal, dus vooral de 1e en 2e kamer.En dat zijn weer de mensen die wij er met zijn allen, via verkiezingen, hebben neergezet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het begrip rechtvaardig is een subjectief begrip. Het betekent dat iets gebeurt dat naar je eigen gevoel terecht is. Dat hangt dus erg af van je opvoeding en levenservaringen.
Als een strafmaat tot stand komt via een democratisch proces en zuivere rechters dan zullen erg veel mensen het een terechte strafmaat vinden. Vaak zegt men dan dat de strafmaat rechtvaardig is (hoewel er binnen het land uiteraard wel mensen zullen zijn die die strafmaat juist heel onrechtvaardig vinden).
In sommige landen komen wetten en straffen niet democratisch tot stand en/of zijn rechters niet objectief. Dan zullen er veel mensen zijn die het niet rechtvaardig vinden. Vaak wordt gesteld dat in zulke landen onrechtvaardig wordt gestraft.