kun je zeggen dat de klassieke elitisten (mosca, pareto, michels) een reactie zijn op het marxisme?

Toegevoegd na 6 dagen:
iemand moet dit toch weten?

Toegevoegd na 6 dagen:
iemand moet dit toch weten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K

Antwoorden (1)

Laat ik het eenvoudig houden. Hoewel politicologie als wetenschap geen eenvoudige wetenschap is.
In een samenleving botsen nu eenmaal de Markt, de Klasse en de Politieke macht.
Marxisme en elitisme zijn twee sociaal tegengestelde zienswijze en analyses van de politiek.
De elitisten hielden zich bezig met de verdeling van de macht tussen elite en volk. Zij geloofden ook meer in een kennismaatschappij. Kennis is macht. De arbeider werd gezien als een investeerder van kennis.

De visie van Marx (en Engels) op de maatschappij was een visie van spierkracht en arbeid. De Marxistische ideologie streeft naar een "klasseloze" maatschappij, waarin geen politieke en economische verschillen meer zijn.
Het streven van het Marxismse was: het volk aan de macht en minder invloed van de elite die hen bestuurt.
Een sterke ontwikkeling van elites – de gestudeerde klasse (tegenwoordig ook de zgn hoogopgeleiden) - die hun eigen belang nastreven is dan onvermijdelijk.

Dit was niet alleen de mening van Marx en Vilfredo Pareto, er waren meer aanhangers van deze gedachten.
Robert Michels (1876-1936) deelde deze visie. Hij schreef over het politieke gedrag van intellectuele elites en stelde daar een theorie over op. Evenals Vilfredo Pareto werd hij trouwens steeds meer een aanhanger van het Italiaanse fascisme.
Joseph Schumpeter (1883-1950) politieke wetenschapper, is vooral bekend om zijn idee van innovatie als creatieve destructie. Succesvolle toepassingen van nieuwe technieken moeten de oude vernietigen. Alleen door technische innovatie kan de welvaart toenemen.
Als je naar de hedendaagse ontwikkelingen in de maatschappij kijkt - steeds meer zgn hoger opgeleiden - dan is een verschuiving van de politieke machtsverhouding in het Parlement onvermijdelijk. De PvdA zal zetels verliezen en de VVD en D66 zullen zetels erbij krijgen.
Sluit men daardoor een hele grote groep van de bevolking uit dan zal de opkomst van het Marxisme weer onvermijdelijk zijn.
Het blijft een vicieuze cirkel.
Mits er geen desperate ontwikkelingen zullen plaatsvinden.