Hoe groot is de druk op een hartklep?

Het gaat om de hartklep in de Aorta. En waarmee kan je die druk vergelijken?

Toegevoegd na 9 minuten:
Is die druk je bloeddruk?

Toegevoegd na 11 minuten:
Systolische bloeddruk? Wat voor kracht en hoe grote kracht is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke klas zit je
aan de hand daarvan leg ik uit :D

Het beste antwoord

Gemiddeld is de systolische bloeddruk rond de 125 mmHg. Tijdens inspanning kan de systolische bloeddruk hoog oplopen, tot wel boven de 200mmHg. Dit is echter niet de druk die op de aortaklep zelf komt te staan, want tijdens de systole is deze klep geopend. Wel is er een drukval over de klep te meten (echo).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de druk is maximaal 120 mmHg, wat overeenkomt met iets minder dan 1/5 bar. 1 bar is gelijk aan een kilo gewicht op een vierkante centimeter oppervlak. De druk is dus maximaal even groot als 200gram per vierkante centimeter