Hoe verzorg je een kat als huisdier op twee zolderkamers?

Ik fantaseer over het nemen van een kat, en ben tot de conclusie gekomen dat ik geen flauwe notie heb van waar ik daarbij op moet letten. Heeft iemand tips en kennis?

Hoeveel kost een goed onderhouden kat?
Kun je een kat krijgen die een binnenzitter is?
Hoe voed je een jonge kat op?
Wat kun je er mee? (echt een beginnersvraag he)

Toegevoegd na 49 seconden:
*Toelichting op beschikbare ruimte*
Een keuken van 10 vierkante meter, een gang met trap naar beneden, een huis-/slaapkamer van 16 vierkante meter

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik jouw woonruimte eigenlijk veel te klein vind voor 2 katten, zeker als je jonge katten zou adopteren, die zijn vaak toch beweeglijker en hebben gewoon ruimte nodig om hun energie kwijt te kunnen...

Als je mijn persoonlijke mening wilt, dan zou ik overwegen een oudere kat uit het asiel te adopteren die niet meer zo de behoefte heeft zich uit te leven en gewoon lekker rustig zn gangetje gaat... Gezien de ruimte zou een kat die niet goed met andere katten kan dan een goede oplossing zijn... Je kunt altijd over een paar jaar als je een grotere woning hebt 2 kittens adopteren...

Over de kosten, dat is eigenlijk niet te zeggen, alle katten kunnen ziek worden... Mijn ukkepuk was bot gezegt gratis, maar moest binnen een half jaar wel een operatie bij de sepecialist van 1400 euro... dus ja...

Verder de entkosten, het voer (alsjeblieft geen goedkope zooi), speelgoed, dierenartskosten... moeilijk te zeggen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
het zijn twee door een trap gescheiden ruimtes, dus mogelijkheid voor de katten zich terug te trekken.
bovendien kan je veel ruimte toevoegen door in de hoogte te werken.
hier 5 katten in harmonie op 50 m2.
je moet gewoon bereid zijn er veel energie in te stoppen. +voor het oudje uit het asiel.
idd een uitstekende optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet alleen om het terugtrekken.. Een kat moet ook ruimte hebben om te kunnen rennen en om te kunnen ontdekken... Persoonlijk vind ik daarvoor 10 en 16 m2 en een trap te klein. Ik ben het met je eens dat het soms goed gaat, maar als het niet werkt zit je wel met ongelukkige katten... En niet iedereen stopt veel aandacht in de katten helaas... Veel mensen denken juist, ik "neem" een kat ipv een hond, die kan makkelijker alleen zijn en vermaakt zichzelf wel. Ik vind dat, aangezien het om een levend wezen gaat, je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen en kunt kijken naar een geschiktere optie...
Rieneke1
13 jaar geleden
daar geef ik je gelijk in, jessiec.
heel veel is mogelijk, maar je moet er wel de tijd en aandacht in steken, en dat doet helaas niet iedereen.

Andere antwoorden (4)

Een kat behoort tot de katachtige roofdieren. Poema, panter, leeuw etc. Je snapt dus wel dat wanneer je een kat op een zolderkamertje wil hebben het beest van zijn natuurlijke gewoontes afhoud. Een kat is lenig en zoekt grenzen op. Zodra ze naar buiten kan is ze buiten.
Je kan ook een kat op leeftijd uit het asiel halen. Die is vaak al veel rustiger dan een jonge kat.

Maar in jou situatie zou ik helemaal geen kat aanhalen. Je weet niet hoe je er mee om moet gaan en je hebt er geen plaats voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha,

Leuk idee een huisdier maar je hebt geen idee wat je je op de hals haalt. Misschien handig om je even te orienteren op deze site: http://www.dekattensite.nl/html/hvekindex.html

Daar krijg je al deze vragen beantwoord, en beter en uitgebreiden dan ik hier zo in het kort kan opschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beter neem je twee katten, zeker als het binnenkatten gaan worden.
ze kunnen enorm veel aan elkaar hebben: ze slopen minder als ze elkaar bezig kunnen houden.
mocht je dat niet doen, dan heb je kans dat de kat later soortgenoten niet meer als zodanig herkent, en dus de rest van z'n leven alleen moet blijven.
beter doe je dat de kat en jezelf niet aan.

wat kosten betreft, deels is het wat je zelf wil.
mijn katten eten dagelijks rauw vlees, en dat is niet goedkoop.
supermarktbrokjes zou ik niet aanraden, maar wat premiumvoeren betreft varieert de prijs enorm.
prins en technical zijn goede voorbeelden van betaalbare premiumvoeren.
dierenartskosten kunnen enorm oplopen: een verzekering of poezenpot is een must.
speeltjes en mandjes kan je duur kopen, maar propjes, veters en kartonnen dozen voldoen ook prima.
hou ook rekening met entingskosten en castratiekosten.

binnenzitten hoeft geen probleem te zijn, maar kost jou wel inzet en energie.
spelen, klimmen, verstoppen, rennen en jagen, dat zijn belangrijke zaken voor een kat, waar jij nu in zal moeten voorzien, iedere dag weer.

wat je er mee kan?
een enorm diepe en innige band opbouwen.
wat je er in stopt, krijg je dubbel terug.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
wat bedoel je marieanne?
Ik ben het helemaal met Rieneke eens.
Wat ik wel wil zeggen is dat elke kat anders is.
Of je een kat binnen kan houden kan je van te voren bij een kitten niet weten.
Ik heb zelf twee katten, de ene wilt nooit naar buiten en ligt liever rustig op de bank terwijl die andere heel graag buiten is.
Als ik haar binnen zou houden heeft ze met een uur de woonkamer gemollesteerd.
Dus naar een asiel gaan is zeker een goed idee, misschien zijn daar katten die gewend zijn binnen te zitten.