Waarom bevriest een ijsbeer niet als het dier in de noordpool uit het water komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (4)

omdat er in zijn vacht absoluut geen water op de huid komt..
de boven haren worden nat en soms zie je er ook ijs aan hangen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt door zijn dikke vetlaag onder de huid.
de vacht van de ijsbeer is zo'n 30 cm dik en is een isolerend deken
de vacht is wit tot lichtgeel en zorgt voor prima camouflage
ze verliezen ook hun vacht van zomer op winter en winter op zomer zoals een hond!
ze vinden het ook prettig in zeewier te gaan liggen ze worden dan helemaal bruin
onder de vacht zit de huid van de ijsbeer die is niet roze maar helemaal zwart!
de vacht bestaat uit twee lagen, een toplaag en een onderlaag
de toplaag is gemaakt van lange olieachtige haren
die precies hetzelfde doen als jou winterjas.
hij zorgt er ook voor dat de ijsbeer warm en droog blijft
bij het zwemmen voorkomt de toplaag dat de onderlaag nat wordt
de onderlaag is een zachte laag net zoals je sweater
het is dik en wollig en houdt de beer warm
ze houdt warme lucht vast waardoor de ijsbeer warm blijft
onder de vacht zit een vetlaag die zorgt voor de warmte
en de voedselvoorraad voor hun winterslaap
de vetlaag is zo'n 10 cm dik
de haren zijn zo'n 15 cm lang
de haren van een ijsbeer zijn hol en kunnen het ultra-violette licht absorberen
de energie wordt omgezet in warmte waardoor
de lichaamswarmte (37°C) kan worden vastgehouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit een dikke vetlaag op de huid en het haar van de ijsbeer. Het water krijgt dus geen kans om te hechten en kan het dus niet bevriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit ook antivries in zijn bloed, volgens mijn biologieboek.