Waarom eten roofdieren het eerst de ingewanden op?

Een roofdier zal allereerst de pens en omstreken opeten alvorens het voor ons lekkere vlees en organen te eten. Waarom is dit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.8K

Het beste antwoord

Er zitten zoals reeds gezegd veel vitaminen en mineralen in.
Er zitten echter vitaminen in die het roofdier NIET op een andere wijze kan verkrijgen, hij kan immers geen planten verteren. Ook de enzymen in de ingewanden van hun prooi kunnen ze vaak niet zelf maken.
Als een roofdier (carnivoor) niet de maag en ingewanden op zou eten zou hij spoedig gebrekzieken oplopen.
Instinctief weten ze dus wat het gezondst voor ze is.
Het argument dat daaroor het andere vlees minder snel bederft (door de ingewanden eerst op te eten) is een leuk argument maar gaat voor wilde dieren niet op.
Anders zouden ze juist door het eten van ingewanden met inhoud zeer ziek moeten worden, want daar zitten juist veel bederfbacteriën.
Roofdieren kunnen sterk bedorven vlees zonder problemen eten, het zeer sterke maagsap rekent wel af met de bederfbacteriën en anders zijn ze er wel tegen bestand. Hun afweermechanisme is veel sterker dan bij mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die zijn het lekkerst, zitten vol met vitamines en mineralen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ingewanden zijn lekker sappig. die kunnen ze zo naar binnenslikken, zonder dat ze er eerst flink op moeten knagen.
13 jaar geleden
Los van bovengenoemde redenen zou ook kunnen meespelen dat de ingewanden sneller bederven en zo dus rood vlees aantasten dat wel wat langer kan blijven liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook kan meestpelen, dat de ingewanden vol zitten met voedsel, dat de prooi weer heeft gegegeten. Dat verhoogt wee de diversiteit in het eten van de jager. Een leeuw zal alleen maar plantaardig voedsel binnen krijgen via de ingewanden van dat lieve hertenjong, wat de dans net niet kon ontspringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat jouw antwoord het beste gaat worden, er zitten namelijk geen vitamines en dergelijke in dat mooie rode vlees, maar wel in de nog te verteren plantenresten. Om plantaardig voedsel binnen te krijgen is het roofdier afhankelijk van de half verteerde voedselresten uit de darmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daarom vangen katten graag vogeltjes