Waarom moet de aanvoer van koelwater aan de onderkant van een koeler worden aangesloten?

Ik heb morgen een scheikunde toets en het gaat o.a. over een destillatie opstelling. Weet iemand misschien mijn vraag te beantwoorden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.9K

Antwoorden (3)

Als je de aanvoer aan de onderkant maakt, dan zal heel de buis zich vullen met water, zonder al te veel moeite. En dus aan alle kanten in de destillatiekolom wordt gekoeld. Als je he koeling aan de bovenkant aansluit, loopt het water bijna meteen naar benneden, en koelt het dus maar de halve buis.
Onderkant is dus effectiever

Toegevoegd na 36 minuten:
Bovendien gaan warme dampen omhoog, dus dat maakt koeling aan de onderkant nog minder praktisch
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
normaal gesproken is een koelssteem ontlucht en gaat dit argument niet op
anneliez
12 jaar geleden
Normaal gesproken, maar bij deze opstelling is dat niet het geval, de koeling kan uit de waterkraan komen, of uit een gesloten systeem
Door ket koude koelwater aan de onderkant toe te laten en de warme damp aan de bovenkant werkt de koeler in tegenstroom. Beide mediums hebben een tegengestelde stroming door de warmtewisselaar waardoor het temperatuurverschil tussen de damp en het koelwater op elk punt zo groot mogelijk is. Hierdoor is het koelrendement het grootst en komt het destillaat zo koud mogelijk uit de koeler. Hoe hoger het rendement van een koeler, hoe kleiner deze kan zijn voor een bepaalde toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koud water zakt naar beneden; als je aan de bovenkant koud water aanvoert zal dit aan de onderkant weer worden afgevoerd en het warme water blijft achter, de temperatuur van het geheel zal steeds verder oplopen.
Alleen als je koud water aan de onderzijde aanvoert zal het warme water aan de bovenzijde direct worden afgevoerd en werkt de koeler zoals bedoeld.