Een gedachte is iets, waar men zich even van bewust is. Een gedachte is een onderdeel of het gevolg van het denkproces.

Een gedachte kan zomaar opkomen, vanuit het onderbewuste of voortkomen uit andere bewuste gedachten - de ene gedachte kan tot de andere leiden. Een gedachte kan worden opgeroepen door waarnemingen - een beeld, geur of geluid.

Een gedachte ontstaat dus in de hersenen, hier wordt deze opgeslagen.

Vermogen om te onthouden (lange- en kortetermijngeheugen)
Geheugen heeft een erfelijke capaciteit, maar wordt sterk beïnvloed door o.a. levensgewoonten en stofwisseling. Weinig slapen, alcohol, drugs, voeding en stress heeft invloed op het lange of het korte geheugen. Naarmate men ouder wordt, wordt het geheugen minder door onder andere aderverkalking. Het geheugen kan door training verbeteren. Het 'kortetermijngeheugen' is meer het 'werkgeheugen' dat dagelijks actief is, en vanuit het 'langetermijngeheugen' kan veel moeilijker informatie worden verkregen. De meeste informatie vervaagt of verdwijnt mogelijk (voor het bewustzijn), maar kan door bijvoorbeeld hypnose weer bewust worden gemaakt. Het 'vermogen te onthouden' maakt ook dromen mogelijk, wat beelden van het verre verleden kan weergeven, maar ook van gisteren. Van invloed op het al-dan-niet onthouden, zijn gevoelens. Deze geven gewicht aan een gedachte, en maken het méér, of juist mínder belangrijk om te onthouden. Zo kan ook informatie worden gekoppeld aan andere informatie, waarna het als 'samenhangend geheel' onthouden én herinnerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je gaat ervan uit dat een gedachte "iets" is. Iets materieels, zeg maar.

Dat is niet zo. Een gedachte is een verschijnsel, een gebeurtenis.

Vergelijk het met een steen die je omhoog gooit. Daarna zal die steen vallen. Het vallen van die steen is ook een verschijnsel, een gebeurtenis.

Jouw vraag komt dus overeen met:
Als de steen op de grond is geland, waar blijft dat vallen dan...?

Nu zal duidelijk zijn dat het vallen voorbij is. Afgelopen. Weg. Het enige dat resteert is de herinnering (bij jou en andere aanwezigen) aan het vallen, en eventueel de gevolgen van het vallen, bijvoorbeeld een deuk in een autodak, of simpelweg een kratertje in de grond.

Met gedachten is het net zo. Als ze weg zijn, zijn ze weg. Er kunnen nog wel gevolgen zijn. Bijvoorbeeld een herinnering. Of een activiteit: jij denkt aan iemand en geeft die persoon een kadootje. De gedachte is daarna weg, de herinnering blijft, het kadootje ook. En wie weet ontstaat er zo een romance. Als dat niet mooi is...

Cryofiel
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
De gedachte kun je opslaan. Hoewel - eigenlijk sla je het gevolg van de gedachte op. De gedachte is dan weg. Je kunt wel een nieuwe gedachte maken doro de opslag te raadplegen. Net als met het vallen van de steen. In feite is de deuk in het autodak de vastlegging van het feit dat de steen is gevallen. Of het kratertje in de grond, met misschien een dode (platte) mier in het kratertje en onder de steen - ook dat is een vastlegging van het vallen van de steen. Het vallen is voorbij, de vastgelegde gevolgen zijn er nog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de oorzaken zijn er misschien ook nog, waardoor de gedachte opnieuw kan ontstaan. Helemaal goed gezegd, Cryo. +
Een gedachte is het vuren van een aantal neuronen in de hersens. Als dat voorbij is, is het voorbij. Zoals het afsteken van een vuurpijl...