is er veel ijzer op de noordpool?

De polen, noord en zuid, hebben aantrekkingskracht op ijzer. Daarop werkt een kompas. Betekent dat ook, dat ijzer zich langzaam maar zeker (bijvoorbeeld door transport via regen/wolken) naar de polen verplaatst????

Toegevoegd na 3 dagen:
Dank voor jullie antwoorden tot dusver (4), maar ik kan nog steeds niet uitleggen, waarom de kompasnaald naar de polen blijft wijzen, en veel kleinere en lichtere deeltjes ijzer (zoals ik zei bv in wolken) zich niet naar diezelfde richting aangetrokken zouden worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

1) Metaal heeft geen voorkeur voor een pool, als het in de buut van een magneet komt.
2) Aardmagnetisme is een zeer zwakke kracht.
3) Het aardmagnetisme is niet op zijn sterkst op de Noordpool.

Het antwoord is dus nee.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, niet op de noord pool als ijsoppervlakte. Is gewoon een reactie op het binnenste van de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het magnetisme wordt niet opgewekt in het binnenste van de aarde.
Planeten met een magneetveld, bevatten een vaste kern met of van ijzer. Deze centrale kern roteert in een andere frequentie dan de buiten schillen.

"Het binnenste van de aarde bestaat uit een vaste kern van ijzer, die door vloeibaar materiaal wordt omgeven, die op haar beurt door een vaste gesteentemantel is omhuld. De aarde roteert, waarbij in het vloeibare gedeelte van de kern door het corioliseffect een schroefvormige beweging veroorzaakt wordt. Men kan zich voorstellen, dat door deze beweging een dynamo gevormd zou zijn,"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst moet je ondescheid maken tussen de noordpool en de magnetische zuidpool, die vlak bij de noordpool ligt.
Zo ligt de magnetische noordpool in feite in het zuiden.
De noordpool van een kompasnaald kan immers nooit naar het noorden wijzen maar naar de tegenovergestelde pool.
Omdat de draaihoek van het vloeibare ijzer in de aardkern NIET zuiver parallel loopt aan de evenaar, zijn de magnetische polen anders gesitueerd als de werkelijke polen, het verschil daartussen wordt variatie genoemd en
daar moeten kompassen en kaartkoersen op gecorrigeerd worden.
De fout is eigenlijk ontstaan, omdat men deze krachten al had benoemd en toegepast voordat ze doorgrond waren.
Later zag men in hoe het werkelijk zat en dat is oven beschreven.
Om verwarring te voorkomen is men met de onjuiste aanduiding doorgegaan, net als die van de elektrische stroom, de stroom loopt immers van plus naar min omdat plus op een overschot duidt.
De werkelijke elektronenstroom gaat echter van min naar plus omdat elektronen nu eenmaal negatieve deeltjes zijn die zich van het overschot negatieve deeltjes verplaatsen naar het tekort, de pluspool dus.
Het is geen ramp met de verkeerde benoeming te werken als we de onderliggende foute benaming maar benoemen als we de krachten en velden moeten duiden, anders lopen we vast.