Levert een windturbine in de gebruiksjaren meer energie op dat dat er nodig was voor de productie?

Toegevoegd na 12 uur:
nb

Levert een windturbine in de gebruiksjaren meer energie op dat dat er nodig was voor de productie van de turbine? De hoeveelheid energie die nodig is om de turbine te produceren wordt ook wel eens de Embedded Energy genoemt.

Ik hoor vaak geruchten dat deze embedded energy hoger is dan de hoeveelheid energie die de windmolen tijdens gebruik ooit kan opwekken. Ik heb hier nooit een goede bron voor gezien. Heeft iemand hier meer verstand van?

Toegevoegd na 12 uur:
nb

Levert een windturbine in de gebruiksjaren meer energie op dat dat er nodig was voor de productie van de turbine? De hoeveelheid energie die nodig is om de turbine te produceren wordt ook wel eens de Embedded Energy genoemt.

Ik hoor vaak geruchten dat deze embedded energy hoger is dan de hoeveelheid energie die de windmolen tijdens gebruik ooit kan opwekken. Ik heb hier nooit een goede bron voor gezien. Heeft iemand hier meer verstand van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt ook googelen op "embodied energy".
Wat ik vond is dat voorstanders zeggen dat een windturbine binnen enkele maanden de geïnvesteerde energie voor zijn productie heeft terugverdiend. De eerste bron hieronder spreekt van zes maanden. Het tweede artikel is kritischer en zegt dat je ook onderhoud moet meerekenen. Daarvoor moet je 50% bijtellen. Ze hebben het voor twee windturbines uitgerekend en concluderen dat die in hun levenscyclus ruim 20x de energie leveren die erin geïnvesteerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vraag is mij niet geheel duidelijk. De productie waarvan?
Als de stroom opgaat in het elektriciteitsnet, is dat niet te meten, Maar is die turbine alleen maar bedoeld om een lichte elektromotor aan te drijven, dan is dat te berekenen.
Het is dus geheel afhankelijk wat de turbine produceert en wat de afname is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller bedoelt volgens mij de productie van de windmolen, dus het maken en plaatsen van de windmolen zelf, kost dat meer energie dan de windmolen oplevert.
Dat is namelijk een veelgehoord argument tegen windmolens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij/zij heeft het over de gebruiksjaren, volgens mij is daat het oprichten niet bij in begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik heb de vraag even iets verduidelijkt.