Waarom ontstaan er verschillende kleuren als je fluorescerend materiaal in een rontgenruimte zet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je er dan ook rontgenstraling op moet laten vallen.

Antwoorden (1)

Een verklaring in middelbare school termen.
Door de Röntgenstraling worden elektronen uit een van de binnenste schillen verwijderd. Er valt vervolgens een elektron van een naar buiten gelegen schil naar die binnenste schil. Dat veroorzaakt het licht.

Waarom verschillende kleuren?
Ten eerste zitten er verschillende atoomsoorten in het fluorescerend materiaal zitten.
Ten tweede kan elke atoomsoort meerdere kleuren licht uitzenden. Als een elektron uit de K-schil wordt geschoten kan het elektron dat het gat opvult uit de L-schil komen maar ook uit de M-schil enz. Zo ook wanneer een elektron uit de L-schil wordt geschoten. Dan kan een elektron komen van de M-schil, de N-schil enz.

Kortom:
- verschillende atoomsoorten
- verschillen in de schil waaruit een elektron wordt geschoten
- verschillen in de schil waaruit een elektron komt om het gat op te vullen.