Bevat de rook die van de vlam van een aansteker komt nog methaan?

Misschien een stomme vraag, maar ik kan het nergens vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit, omdat ik weet hoe slecht methaan is en ik rook graag een pijpje, dus krijg de rook rechtstreeks van de aansteker binnen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Gasaanstekers bevatten butaan en propaan, geen methaan. Inhaleren daarvan kan ernstige hartritmestoornissen veroorzaken. Bij een vlam van een aansteker zal het aanstekergas zelf vrijwel volledig verbranden tot tussenproducten, maar deze tussenproducten zullen niet volledig verbranden want daarvoor is er te weinig zuurstof; dat kun je zien aan de oranje vlam. Daar kunnen schadelijke stoffen in zitten, maar de rook van de aansteker is waarschijnlijk vele malen schoner dan de rook van de pijp. Ik zou me dan ook geen zorgen maken over de rook van de aansteker.