Hoe warm is het in de ruimte en waarom op sommige planeten warmer/kouder?

Hoe warm.. Of meer van, hoe koud is het in de ruimte?

En waarom is het op sommige planeten, zoals mars, zonder dampkring/atmosfeer warmer/kouder dan in de ruimte zelf? (dat is toch zo?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (4)

door de atmosfeer op de planeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De temperatuur op een planeet ligt aan de afstand van de pleet, bijv. mars, die ligt na ons en is dus ook iets kouder. het kan daar tussen de -140 en 20 graden zijn. (De temperatuur van mars lijkt het meeste op die van de aarde).
Op mars is wel een Marsatmosfeer.

De temperatuur van de ruimte moet je even bij de bron kijken.

Toegevoegd na 43 seconden:
de pleet moet planeet zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Temperatuur op de planeten:
Hoe verder weg, hoe kouder.
Maar: een al dan niet aanwezige atmosfeer is ook heel belangrijk! Een atmosfeer zorgt er voor dat de warmte wordt verdeeld over de planeet en deels wordt teruggekaatst. Zo heeft de planeet Mercurius, die het dichtst bij de zon staat, geen atmosfeer. Aan de zonzijde is de planeet 450'C, de donkere kant is -180'C. Een verschil van honderden graden! Dit komt niet alleen doordat er geen atmosfeer aanwezig is, maar ook vanwege de trage rotatiesnelheid. Het duurt 2 maanden voordat Mercurius om zijn as gedraaid is, wat bij ons dus in een etmaal gebeurd.

Verder maakt het ook uit hoe heet de kern van een planeet is, dit houdt de planeet natuurlijk ook op temperatuur. En sommige manen van de grote gasreuzen kennen vermoedelijk verrassend hoge temperaturen door de aantrekkingskracht die de planeet op hen uitoefent.

Hoe verder weg van de zon, hoe kouder. Maar je ziet aan mijn voorbeelden dat er nog meer factoren een rol spelen.

Wat de temperatuur is van het heelal wordt al door anderen beantwoord.

Toegevoegd na 40 seconden:
Een atmosfeer zorgt er ook voor dat warmte wordt vastgehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,het is een misvatting te stellen ...hoe dichter bij een Zon hoe warmer. Dat is niet zo...hoewel het vanzelfsprekend lijkt. Wanneer delen rechtstreeks beschenen worden door de Zon is het dicht bij de Zon schroeiend heet ....maar wanneer er delen niet beschenen worden en er is een gebrek aan atmosfeer is het ook dicht bij de Zon heel koud. Mercurius de planeet die het dichtst bij de Zon staat is op zijn schaduwkant één van de koudste planeten van ons Zonnestelsel.
hetzelfde geldt voor sommige area's op onze eigen Maan ...die kouder zijn dan Pluto.
Planeten met een atmosfeer kunnen de warmte behouden en op sommige planeten en manen is een broeikaseffect. Venus is hier het beste voorbeeld ....het is er veel warmer dat het er zou mogen zijn.
Er zijn manen in ons Zonnestelsel met vloeibaar water onder een dikke ijslaag ( dat is et geval op de maan Europa )
Een aantal manen en planeten geven van zichzelf een beetje warmte (ook de Aarde .....vulkanisme)
Rond een ster....wordt wel een 'leefbare' zone berekend...In ons Zonnestelsel is dat zowat vanaf Venus tot ongeveer Mars. Die zones zoeken is belangrijk voor het zoeken naar eventueel leven of andere aardplaneten in andere Zonnestelsels.
De ruimte is ontzettend groot ...er zijn superhete plaatsen nabij sterren , nevels ... met een grote explosieve activiteit.
Maar in het grootste ons bekende deel van de ruimte id de temperatuur net iets hoger dan het absolute nulpunt (-273,15 °C)