Wordt overtollig vet afgescheiden door ontlasting?

Ik had een stukje gelezen (zie onderstaande) en ik vraag me nu af of dat wel waar is.

Van vet eten word je dik: ONZIN
Van het eten van vet wordt je NIET vet. Het klinkt zo logisch, maar helaas, de natuur is niet altijd logisch. Mensen worden dik door het eten van koolhydraten. Koolhydraten zorgen voor een hoge insuline productie. Insuline zorgt voor de opslag van vetten, die gemaakt worden van de koolhydraten. Insuline zorgt er tevens voor dat alle vetten in het lichaam niet verbrand kunnen worden. Daar is namelijk een andere signaalstof voor nodig, die wordt geblokkeerd wanneer er insuline aanwezig is. Door de insulineproductie op een laag peil te houden (geen geraffineerde suikers en zetmelen eten), zal vet juist wel verbrand worden. Het is zelfs zo dat het overtollige vet afgescheiden wordt via de urine en de ontlasting. Voorbeeld: Je wordt niet vet van een paar vette plakken kaas, maar je wordt wel vet door elke dag een of twee liter druivensap te drinken.

Dit staat op de site van: http://voedingswaar.nl/suiker.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Google eens op clean eating, je lichaam heeft (gezonde) vetten nodig, suiker is zo goed als overbodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe het precies zit met het uitscheiden van vetten weet ik niet maar het klopt inderdaad dat je dik wordt van koolhydraten.
Ritsuka
12 jaar geleden
Je word niet dik van koolhydraten, je word dik als je meer kcal eet dan je verbrand op een dag.
Koolhydraten kun je prima eten, zit ook in groente en dergelijke. Het gaat vooral om de geraffineerde koolhydraten, in bewerkte producten. Als je pure voeding eet zonder chemische toevoegingen is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ritsuka zegt (behalve dan die dubbele dt fout). Elk pondje gaat door het mondje. En ons lichaam is goed genoeg geevolueerd om calorieen uit allerlei stoffen te halen. Vetten of suikers. Waarom denk je dat beren voor de winterslaap zoveel vette vis eten? Waarom denk je dat de blubber van zeehonden zo in de smaak valt bij orca's?
Niet om het meteen te verbranden, maar om een reserve op te bouwen.
En daarom HEBBEN we uberhaupt vetcellen, als energie reserve. Dik worden is dus gewoon het uit de hand lopen van opbouwen van reserves
Ritsuka
12 jaar geleden
Pardon zeg dat mijn Nederlands niet perfect is. Wat heb ik dan niet goed gedaan? ik ziet het zo snel niet.
Ik zie dat je zelf trouwen calorieën verkeerd schreef ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja dat klopt. Er staat hier iets niet goed ingesteld in mijn windows en ik had geen zin om dat trucje met die aanhalingstekens + e te fixen. Je zegt 2x "je word", maar het is "je wordt" Da's alles. Inhoudelijk totaal met je eens.
Reddie
12 jaar geleden
@euc, gelukkig een verstandig mens.
Ik signaleer hier 3 geloven:
1) vet maakt dik.
2) koolhydraten maken dik.
3) geraffineerde koolhydraten maken dik.
Als je je niet dik maakt om al die geloven maar evenwichtig eet gebeurt er gelukkig wat @j0ve zegt.
Reddie
12 jaar geleden
Ik vergat nog een geloof.
4) lege calorieen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens is een omnivoor. Het ideale dieet is van alles een beetje en van niks te veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van teveel suiker en teveel vet wordt je echt dit als je het maar lang genoeg in teveel mate naar binnen werkt :)

Antwoorden (3)

Ook het Atkins dieet is gebaseerd op beperking van koolhydraten en daardoor komt het neer op een dieet met veel vet en eiwit. Met de glycemische index heeft het Atkinson dieet weinig te maken. Er wordt niet zo’n strak verschil gemaakt tussen goede en slechte koolhydraten. Vooral als je begint met afvallen mag je bij het Atkinsdieet helemaal geen koolhydraten gebruiken. Zelfs een glaasje sinaasappelsap moet je laten staan. Na verloop van tijd schakel je dan over op wat koolhydraten, maar brood, aardappelen, rijst, pasta, bier blijven taboe. Wel kun je bijvoorbeeld een gebakken ei met spek eten. In de derde fase zijn groente en fruit in beperkte mate toegestaan, maar mag je net zoveel vet en eiwit bevattende producten eten als je wilt: vlees, kaas, eieren, room, boter en zelfs mayonaise. Dat laatste hoort ook een beetje bij het Mayo-dieet dat enigszins vergelijkbaar is met het Atkins dieet.
Wanneer u vet eet, wordt de gal geprikkeld om zijn galsappen uit te scheiden in de dunne darm. Daar wordt het gebruikt om het vet te helpen verteren. Met het galsap worden tegelijkertijd ook afvalstoffen van de lever uitgescheiden. Via de ontlasting verlaten ze het lichaam. Daarbij geeft galsap een seintje naar de dikke darm om de ontlasting uit te scheiden. Vet zorgt dus via de gal voor een goede stoelgang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet over dieten waarbij bepaalde groepen voedingsstoffen worden uitgesloten, maar zien als alternatieve geneeswijze.

Er is nooit bewezen dat acupunctuur beter werkt dan placebo's, er is nooit bewezen dat je met astrologie de toekomst kunt voorspellen.

Het principe van een goed dieet (en dan bedoel ik met het woord dus niet EEN dieet, waar meestal een naam aan verbonden is zoals Bakker, Montignac, of Atkins, maar gewoon de verzameling van voedingsstoffen die je hoort binnen te krijgen), is dat je voldoende van de stoffen binnenkrijgt die je nodig hebt, niet VEEL teveel, en niet VEEL Te weinig, en dat je je spijsverteringsstelsel gewoon goed ouderhoudt!
Dat laatste wordt zo vaak vergeten! Slaap regelmatig, wees regelmatig actief, pas op met stress, doe aan sport. Dan kan je lichaam een hoop hebben, en efficient omgaan met de energie die het binnen krijgt door voeding.

Want daar hebben we het hier over, de opslag van calorieen die we binnenkrijgen met voeding, zoals Ritsuka zegt in de reacties.
Waarom denk je dat we uberhaupt vetcellen hebben? Om dezelfde reden dat zeehonden, vissen, en alle zoogdieren vet hebben: als buffer, reserve, of hoe je het noemen wil.

Het lichaam kan alle energierijke voedingsstoffen, of het nou vet, of suiker, of wat voor koolwaterstof dan ook is, omzetten in vetten, en die opslaan in je vetcellen.
Als dat uit de hand loopt, dus als je veel meer energie in calorieen binnen krijgt dan je er weer af kunt lopen (of uit kunt poepen of plassen) dan word je dik ja, zo zijn wij gebouwd.
Je lijf denkt dan: oh joh, nou als je toch zo omkomt in het voedsel, dan sla ik het wel op voor barre tijden!

Bottom line: denk niet zo na over suiker, over vetten, over kleurstoffen, over alcohol, over zout. Alles met mate, gezond leven, en er is echt NIETS aan de hand.
Behalve natuurlijk voor mensen met spijsverteringsafwijkingen, maar zelfs bij het grootste deel van die mensen is die afwijking juist het gevolg van een verstoord voedings en leefpatroon.

Dus stop met die achternaamdieten, en denk gewoon NA bij wat je doet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Gewoon geen dieet volgen, maar jezelf een gezonde levensstijl aanleren die je levenslang kunt volhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's de korte versie van mijn antwoord ja :)
+1 voor je reactie
Reddie
12 jaar geleden
Nog korter, +4U!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik volg momenteel het South Park dieet: "Gewoon minder vreten, kreng!"
Het is goed mogelijk zonder koolhydraten te overleven, maar of het dieet zo gezond is. Je komt in een overlevingtoestand die ketose wordt genoemd door de vorming van ketonen (aceton). Dat gaat in ieder geval behoorlijk stinken. Het heeft een technische reden in de beruchte citroenzuurcyclus dat er koolhydraten nodig zijn voor een goede afbraak van het voedsel en ook sommige vitamines zijn noodzakelijk om geen ketose te krijgen.

Omdat je aceton uitscheidt dat nog een behoorlijke voedingswaarde hebt is het inderdaad zo dat je energie verliest en makkelijker afvalt. Glucose is de meest belangrijke energievoorziening in het bloed, en alleen tijdens de toestand zonder koolhydraten in de voeding kunnen vetten gebruikt worden om de hersenen te voeden. (gluconeogenese).

Ketose komt voor bij duursport (ultraloop), eskimo's, mensen die veel rauwe eieren eten (vitaminetekort, door antivitaminewerking), alcoholisten en mensend die extreme dieten volgen. Je kun ook gewoon minder eten en een wat meer uitgebalanceerd dieet volgen.