Wat Gebeurt Er Precies Bij Een Zwaartekracht Golf?

Einstein stelden in zijn relativiteitstheorie
dat het universum bestond uit ruimte en tijd: De Ruimtetijd.
Ook voorspelde hij het bestaan van Zwaartekrachtgolven die zouden ontstaan bij grootse gebeurtenissen in het universum.
Deze zwaartekrachtgolven zouden rimpelingen in de ruimtetijd veroorzaken.
Laatst is er voor de 3de keer een zwaartekrachtgolf gemeten veroorzaakt door 2 botsende en samensmeltende zwarte gaten op een afstand van ongeveer 3 miljard lichtjaar afstand.

Mijn Vragen:
1. Wat zijn zwaartekrachtgolven precies en hoe kan ik het effect me visueel voorstellen?
2. Als zwaartekrachtgolven de ruimte en tijd in het universum iets laten krimpen en uitrekken : Heeft dit dan effect op alle deeltjes en atomen en zo ook de onze? Waarom merken en voelen we daar zelf niets van?
3. Hoe kan ik me deze effecten visueel voorstellen en uitbeelden.
4. Hebben zwaartekrachtgolven nog enig effect op materie en energieën in het universum en zo ja: wat voor effecten kunnen dit zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je schrijft "Deze zwaartekrachtgolven zouden rimpelingen in de ruimtetijd veroorzaken." Ik zou liever zeggen "De zwaartekrachtgolven ZIJN rimpelingen in de ruimtetijd." En dat is dan meteen het antwoord op vraag 1. Je kunt proberen het je voor te stellen door een vergelijking te maken met de rimpelingen die een steen veroorzaakt die je in een vijver gooit.
2. Ja dat heeft invloed op alle afmetingen. Juist daarom kun je het niet meten. Want als je ergens een liniaal langs legt, dan wordt die liniaal precies op hetzelfde moment en in dezelfde mate langer en korter.
3. Hoe kun je dat visueel voorstellen? Hier is een animatie die (sterk overdreven) laat zien wat er met de aarde gebeurt als er een zwaartekrachtsgolf passeert: https://www.youtube.com/watch?v=WgE6lb_i78A.
4. Tsja, da's een goeie vraag! We weten natuurlijk dat bij zo'n botsing van samensmeltende zwarte gaten heel veel energie vrijkomt. Maar liefst 3 zonsmassa's in de vorm van zwaartekrachtsgolven. Maar die wordt ook verspreid over een enorm gebied in de ruimte. Bij het passeren van de aarde op zo'n 3 miljard lichtjaar is de energieflux heel gering. En daarvan wordt dan weer een heel klein gedeelte omgezet in trillingen van voorwerpen. Dus ik denk dat de energie in principe wel geabsorbeerd kan worden. Maar de afstanden en de leegte van de ruimte zorgen ervoor dat dat maar voor een zeer klein gedeelte ook inderdaad gebeurt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dankjewel voor je goede en duidelijke uitleg